Pred pár týždňami sa objavila správa, že kórejská automobilka Kia plánuje v Európe vyrábať elektrický hatchback vo veľkosti Ceedu. V tejto súvislosti sme písali, že jedným z pravdepodobných miest, kde by mohla byť jeho výroba spustená, je žilinská fabrika.
V jej prospech totiž hovorilo niekoľko vecí. V prvom rade je to pre koncern Hyundai Motor Group jeden z ťažiskových výrobných závodov. Kia dokončila jeho výstavbu v roku 2005 a o rok neskôr v ňom spustila výrobu modelu Ceed. Dnes v ňom produkuje modely Ceed a Sportage a tiež štyri typy motorov. Slovenský závod má kapacitu 300 000 áut ročne a zamestnáva 3 700 ľudí. Doterajšie investície do podniku sa vyšplhali na 2,1 miliardy eur.
Navyše Žilina má dobrú polohu, tranzitnú infraštruktúru a logistickú sieť, ktorá sa vytvorila aj vďaka tomu, že na Slovensku pôsobí niekoľko veľkých automobiliek, vrátane Volkswagenu, Stellantisu, Jaguar Land-Roveru a výrobu elektrických áut na Slovensku chce rozbehnúť aj Volvo.
Čítajte viac Bude Kia vyrábať elektromobily na Slovensku? Vylúčené to nie jeNaše špekulácie sa ukázali ako opodstatnené, pretože skupina Hyundai Motor Group pred niekoľkými dňami oznámila, že elektromobily bude skutočne vyrábať v Žiline – a to už od roku 2025. V súčasnosti ich vyrába vo svojich fabrikách v Indonézii a v Južnej Kórei. Žilina bude jej prvou veľkou európskou „elektrofabrikou“. Popri nej však kórejský koncern plánuje výrobné závody na elektromobily aj vo svojej domovskej krajine a v USA.
Európsky trh s elektromobilmi však môže byť veľmi lukratívny, najmä kvôli zámeru EÚ do roku 2035 ukončiť na svojom území výrobu áut so spaľovacími motormi. Aj preto kórejská automobilka plánuje na Starom kontinente masívnu „elektroofenzívu“ s cieľom do roku 2027 ponúkať 14 čisto elektrických áut, čo je dokonca o dve viac, ako pôvodne plánovala.
Aktuálne má Kia na trhu tri čisto elektrické modely – Soul, e-Niro a ambicióznu Kiu EV6, ktorá je elektromobilom novej generácie na platforme E-GMP. Už na budúci rok pribudne veľké elektrické SUV EV9 s dojazdom 530 km. V roku 2024 bude nasledovať malý crossover, o rok neskôr ešte menší mestský crossover, kompaktné SUV a elektrický hatchback veľkosti Kie Ceed. A do roku 2027 by sme mali vidieť aj nový fastback a dva pikapy.
Čítajte viac Kia EV9: Veľké elektrické SUV už testujú v Kórei aj v BelgickuMinimálne crossovery a elektrický hatchback by sa pritom mohli vyrábať v žilinskom zvode, ktorý čaká „masívna prestavba“. Jeho predstavitelia sa k tejto téme zatiaľ odmietli vyjadriť. Koncern potvrdil, že aj jeho ďalšia fabrika v susednom Česku sa bude pripravovať na výrobu elektrických áut.
Jej výrobné kapacity pritom Kórejci budú potrebovať, veď už v roku 2026 chce Kia v Európe predať 309 000 elektro¬mobilov a do roku 2030 to má byť až 400 000 ročne.