
Automobilka Renault sa po invázii Ruska na Ukrajinu vzdala svojich ruských aktív vo výške približne dvoch miliárd eur. Podiel v AvtoVaze, teda Lade, previedla na ruský inštitút NAMI za symbolický rubeľ a moskovskú továreň, kde ešte donedávna vyrábala Renault Duster a Renault Kaptur, previedla na mesto Moskva. Odvtedy spriadajú Rusi plány na oživenie moskovských liniek pomocou reinkarnovaných Moskvičov. A to sa má stať ešte do konca novembra.
Agentúra Avtostat totiž oznámila, že ruský homologizačný úrad Rosstandard vydal typové schválenie (OTTS) na dva nové modely, ktoré by sa mali v priebehu decembra začať vyrábať v bývalom závode Renaultu. Jedno schválenie je vydané na model Moskvich 3 a druhé na Moskvič 3e. Nelámte si ale hlavu otázkou, ako sa Rusom podarilo v takom rekordnom čase vyvinúť dve nové autá. Žiadne nevyvinuli. Moskvič 3 je preznačkovanou verziou kompaktného čínskeho crossoveru JAC JS4 a Moskvič 3e zase kópiou elektromobilu JAC iEVS4.

Moskovský podnik bude teda pod tradičnou značkou Moskvič vyrábať čínske autá. Nakoľko budú úspešné, ukáže až čas. Otázny je najmä osud elektrického Moskviča 3e s dojazdom 410 km, pretože Rusko má len veľmi riedku nabíjaciu infraštruktúru. Viac šancí dávame Moskviču 3, ktorý bude dostupný s atmosférickým 4-valcom 1,6i a preplňovaným 1,5 Turbo. Do konca roka si Moskvič trúfa vyrobiť 600 áut, z toho 200 elektrických. V budúcom roku má však produkcia podľa plánov vzrásť na 50 000 kusov, z čoho približne pätina bude elektrických.
Celý výrobný cyklus so zváraním a s lakovaním karosérie je naplánovaný na rok 2024. V budúcnosti chce Moskvič rozšíriť ponuku na štyri crossovery a jeden sedan na báze modelov Sehol X6, JAC J7, JAC S7 a spomínaných JAC JS4 a JAC iEVS4. O tri roky by mali prísť na rad autorsky vyvinuté modely na novej platforme. Technickým partnerom Moskviča je ruský Kamaz. Pripomeňme, že tradičná ruská značka skrachovala v roku 2001.
