Nemecké automobilky začínajú mať problémy. Kvôli elektromobilom

Nemecké automobilky si mysleli, že v prechode na elektromobilitu budú udávať tón. Ale nie je to tak.

, 23.11.2022 16:00
Mercedes-Benz EQS - 2021 Foto:
Nemci si mysleli, že budú vyrábať dokonalé elektromobily a ľudia na ne budú stáť v rade. Ale nedeje sa to.
debata (16)

V polovici augusta sme sa v článku Volkswagen stojí na križovatke. Pôjde ďalej slepou cestou? zamysleli nad budúcnosťou nemeckej značky a konštatovali sme, že bude musieť pomerne rýchlo opustiť predstavu, že sa stane európskou Teslou a zároveň musí vrátiť stratené renomé svojim spaľovacím autám. Inak sa dostane do vážnych problémov.

Bez vlajkovej lode, bez supertovárne, bez šéfa

A vyzerá to tak, že sme mali pravdu. Najnovšie totiž priamo z prostredia Volkswagenu prenikli informácie, že automobilka plánuje minimálne o dva roky, niektoré zdroje dokonca hovoria o štyroch, odložiť kľúčový projekt Trinity, v rámci ktorého vyvíja svoju revolučnú vlajkovú loď medzi elektromobilmi.

Volkswagen Čítajte viac Volkswagen stojí na križovatke. Pôjde ďalej slepou cestou?

Primárnym dôvodom odkladu sú problémy s vývojom softvéru. Ten sa vraj do roku 2026 nepodarí doladiť a Volkswagen nechce riskovať a „vypustiť“ von auto s nedoladeným softvérom, ako sa stalo napríklad pri modeli ID.3. Problémy so softvérom má Volkswagen aj pri novej generácii infotainmentu a nedarí sa ich celkom vyriešiť už vyše roka.

Volkswagen vraj interne informoval aj o ďalšom zámere – dvojmiliardová investícia do novej elektrofabriky vo Wolfsburgu sa zrejme nebude konať a projekt jej výstavby bude na neurčito pozastavený. Nemecká automobilka sa evidentne snaží „zatiahnuť ručnú brzdu“ vo svojom ambicióznom pláne prechodu na elektromobilitu, do ktorého pôvodne chcela do roku 2026 investovať 52 miliárd eur.

S tým súvisí aj nedávna manažérska výmena v jeho čele, keď koncom júla nahradil Wolfganga Diessa, ktorý tvrdo presadzoval elektromobilitu ako jedinú schodnú cestu do budúcnosti pragmatickejšie zmýšľajúci Oliver Blume, ktorý dovtedy riadil Porsche.

V problémoch je aj Mercedes-Benz, ktorý veril, že sa s elektromobilmi výrazne presadí na čínskom trhu. Reálne na ňom za prvých osem mesiacov tohto roku predal necelých 9-tisíc. Pre porovnanie – domáca automobilka BYD ich predáva v Číne mesačne okolo 220-tisíc. Aj preto pristúpil k razantnému zníženiu ich ceny. Viac sme o tom písali v tomto článku:

Mercedes-Benz EQS - 2021 Čítajte viac Mercedes-Benz v Číne brutálne zlacnil elektromobily. Nestíhal domácej konkurencii

Aktuálny vývoj je zdvihnutým varovným prstom pre celé automobilové odvetvie v Európe, ktoré „nalieva“ stovky miliárd eur do prechodu na elektromobily s veľmi odvážne stanoveným časovým plánom. Obzvlášť ale pre nemeckých výrobcov, ktorí všetko vsadili na vývoj prémiových a luxusne vybavených elektrických áut.

Nekritický optimizmus

„Nemecké automobilky si stanovili odvážne ciele v oblasti elektrifikácie a tvrdia, že pri prechode na ňu udávajú tón, ale nie je to pravda,“ povedal pre agentúru Bloomberg Michael Dean z Bloomberg Intelligence.

Ešte tvrdšie sa vyjadril Axel Schmidt, šéf automobilovej divízie v poradenskej firme Accenture. Ten na adresu nemeckých automobiliek povedal: „Pokiaľ ide o hardvér, nepochybujem, že dokážu vyrábať skvelé autá. Ale dokáže zložitosť a kvalitu potrebnú pre vývoj softvéru dosiahnuť výrobca, ktorý 120 rokov vyrába len hardvér? Nie som si tým taký istý."

Podiel nemeckých automobiliek na globálnom trhu s elektromobilmi

Značka Trhový podiel (%)
1. miesto Tesla 17,4
2. miesto BYD 11,7
3. miesto GM 7,9
4. miesto skupina Volkswagen 7,1
5. miesto Hyundai Motor 5,3
13. miesto BMW 2,4
16. miesto Mercedes-Benz 1,9

Zdroj: EV-Volumses.com. Údaje za prvé tri kvartály roku 2022

To, čo zrejme budú musieť nemecké automobilky spraviť, je upustiť od svojho perfekcionizmu a ambície vyrábať elektrické superautá bez ohľadu na to, do akého extrému vyháňajú ich ceny. Volkswagen taktiež budú musieť prestať pretekať s Teslou len preto, aby o sebe mohol tvrdiť, že je svetovou jednotkou.

Nemeckí výrobcovia sa budú musieť viac orientovať na širšie nasaditeľné platformy a elektromobily, ktoré budú cenovo dostupné aj strednej triede. Inak o nejaké tri – štyri roky prevalcujú európsky trh s cenovo dostupnými elektromobilmi Číňania a nemeckým značkám zostanú „len oči pre plač“.

A v neposlednom rade, zdroje budú musieť viac alokovať aj v prospech spaľovacích áut, pretože len ich výroba im dokáže zabezpečiť dostatok financií na vývoj elektromobilov. Nezmyselné rušenie výroby bestsellerov aj v nižšej strednej triede a násilné presadzovanie elektromobilov v segmentoch, v ktorých zatiaľ nemajú šancu znamená, že trh ovládnu iní hráči, ktorí naň pozerajú racionálnejšie.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #elektromobil #Mercedes-Benz #elektromobilita #lacné elektromobily
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek