Británia končí s dotovaním elektromobilov. Nemá na to peniaze

Podľa britských politikov je elektromobilov už dosť, ďalšiu nadštandardnú podporu už nepotrebujú.

24.11.2022 16:00
elektro - Varianta 1 Foto:
Elektromobily vo Veľkej Británii najprv prišli o dotácie a od roku 2025 budú musieť aj platiť cestnú daň.
debata (6)

Zatiaľ čo u nás sa diskutuje o zavedení dotácií na elektrické autá, v niektorých krajinách s nimi končia. A nielen s nimi, ale so zvýhodňovaním elektrických áut všeobecne. Príkladom môže byť Veľká Británia.

Tam v polovici júna s okamžitou platnosťou ukončili systém finančnej podpory na kúpu elektromobilov, do ktorej štát investoval 300 miliónov libier, v prepočte vyše 345 miliónov eur. Peniaze, ktoré sa do tohto termínu nevyčerpali, boli presunuté do budovania elektrickej infraštruktúry. Podľa britských politikov sa trh s batériovými elektromobilmi rozvinul natoľko, že ďalšia finančná podpora ich nákupu nie je potrebná.

Aktuálne vo Veľkej Británii končí aj ďalší benefit pre majiteľov elektrických áut – elektromobily už nebudú oslobodené od cestnej dane. Povedal to britský minister financií Jeremy Hunt s tým, že elektromobily začnú cestnú daň platiť od roku 2025. Tým končí ďalšia výnimka, ktorá mala pomôcť stimulovať ich nákup. Táto informácia bola súčasťou oznámenia o zvyšovaní daní a škrtoch vo výdavkoch, ktoré majú zaplátať dieru vo verejných financiách Británie, aktuálne dosahujúcu 55 miliárd libier.

„Perspektíva ďalšieho zvyšovania prevádzkových nákladov odradí ešte viac potenciálnych kupcov od elektromobilov, pretože sa rušia aj iné stimuly a vysoké účty za energiu znižujú výhody prechodu na elektrický pohon,“ povedal Ian Plummer, obchodný riaditeľ online trhoviska Auto Trader Group. Rovnaký názor má aj Britské združenie výrobcov a predajcov áut (SMMT), tvrdiace, že takýto prístup „neprimerane znevýhodňuje“ nové a drahšie technológie.

ADAC - ecotest elektromobilov Čítajte viac Brusel potvrdil, že elektromobily nie sú až také čisté. Čo s tým?

Z nášho pohľadu skôr takéto vyjadrenia ukazujú, že trh s elektromobilmi bez priamej podpory štátov zatiaľ nie je životaschopný a vynucovanie prechodu na elektromobilitu už v roku 2035 je predčasné. Navyše dotácie podľa niektorých štúdií, dokonca aj priamo z Veľkej Británie, prispievajú k tomu, že elektromobily si stále držia vysoké ceny. Po znížení dotácií na ne v prvej polovici minulého roku totiž britské ceny väčšiny elektrických modelov „zázračne“ klesli.

Komentoval to aj britský Carscoops. Ten už dávnejšie zastáva názor, že dotácie namiesto toho, aby robili elektromobilitu dostupnejšou, v skutočnosti umožňujú výrobcom umelo udržiavať vysoké ceny elektromobilov. A tiež to, že dotácie, hradené z peňazí tých, ktorí si elektromobily nekupujú, nakoniec neskončia na účte záujemcov o elektrické autá, hoci to tak vyzerá, ale na strane automobiliek a predajcov. Inak nie je možné vysvetliť také masové znižovanie cien bez toho, aby to nepredstavovalo stratu na strane výrobcu. V kontinentálnej Európe by sa to dalo ešte pochopiť, keďže takáto strata môže byť nižšia ako pokuty za prekračovanie emisií, ale v Británii je takýto vývoj po brexite naozaj podozrivý.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #elektromobilita #dotácie na elektromobily #predaj elektromobilov #výhody pre elektromobily
Články podľa značiek