JATO: Kde sa predáva najviac a kde najmenej elektromobilov?

Elektrifikácia Európy je extrémne nerovnomerná. V takom Nórsku majú elektromobily podiel na predaji nových áut až 74 %, kým v Grécku je to len 1,52 %. Ťažko si predstaviť, ako sa tieto rozdiely vyrovnajú do roku 2035, keď začne platiť zákaz predaja áut so spaľovacími motormi.

24.11.2022 06:00
debata (31)
Európa sa chystá na prechod k elektromobilom.... Foto: NEC
Nórsko - elektrické autá Európa sa chystá na prechod k elektromobilom. Kým niektoré krajiny by ho zvládli aj skôr ako v roku 2035, niektoré budú musieť prejsť ešte dlhú cestu.

Európa už prijala dohodu o zákaze spaľovacích motorov od roku 2035. Samozrejme, pred sebou máme ešte celých 13 rokov, ale nie každá európska krajina sa k bezemisnej doprave blíži rovnakou rýchlosťou. Rozdiely v predaji batériových elektromobilov sú priam gigantické. Dokladuje to aj najnovšia štatistika agentúry JATO Dynamics, ktorá zverejnila dáta za tretí štvrťrok tohto roka. Ukazuje sa, že elektromobilom sa darí len tam, kde sa spája silnejšia ekonomika s vládnymi stimulmi na predaj na nákup bezemisných áut. Dobrým príkladom je Nórsko, kde je podiel elektromobilov na registráciách nových áut neuveriteľných 74,4 % a tento neustále rastie. Kúpiť si v Nórsku elektromobil je už dnes vďaka podpore, a naopak zdaňovaniu klasických áut, výhodnejšie ako nákup auta so spaľovacím motorom.

kia zilina Čítajte viac Elektromobily pre Európu budú Kia a Hyundai vyrábať v Žiline

Druhým rajom elektromobilov je Island s 34,5-percentným podielom a za ním Švédsko, tiež s podielom nad 30 percent. Silný dopyt vidieť aj v Nemecku, Rakúsku, Švajčiarsku, Francúzsku a v Beneluxe. A tiež vo Veľkej Británii. Jednoducho, týchto pár krajín pokrýva viac ako dve tretiny trhu s elektromobilmi. Lenže potom je tu zvyšok Európy, a nie malý, ktorý v elektrifikácii beznádejne zaostáva. V takom Taliansku, Španielsku, Portugalsku a tiež v postsocialis­tických krajinách strednej Európy sa podiel elektromobilov pohybuje na necelých štyroch percentách! Patrí sem aj Slovensko. Zo všetkých predaných nových áut v treťom kvartáli bolo len 1,8 % elektrických. Horšie na tom je už len Grécko s podielom 1,52 %. JATO Dynamics za tým vidí slabé stimuly, nedostatočnú nabíjaciu infraštruktúru a ceny palív.

Rozdiel medzi severnou a južnou európov v... Foto: JATO
JATO - predaj elektromobilov v Európe Rozdiel medzi severnou a južnou európov v elektrifikácii sa dokonca zväčšuje. To nie je dobré.

Čo je ale horšie, platí, že na trhoch s najmenším podielom elektromobilov sa často rýchlosť predaja elektrických áut dokonca spomaľuje. Tak napríklad v Lotyšsku o 0,7 %, v Grécku o 0,39 % a v Taliansku o 2,4 %. No pokles registrujú aj veľké „elektrické“ trhy. Dobrým príkladom je Nemecko s poklesom až 4,2 % či Luxembursko s pádom o 2,47 %. Ťažko si teda predstaviť, že v roku 2035 budú všetky krajiny Európy, ktorá sa zaviazala zakázať predaj áut tankujúcich benzín a naftu, na takýto prechod pripravené. Kým totiž severná Európa má už dnes priemerný podiel elektromobilov asi 15 %, tá južná len 3,8 %. Rastúca inflácia, ktorá stenčuje peňaženky obyvateľov, k popularite drahých elektromobilov iste neprispeje.

Podiel elektromobilov na trhu podľa krajín

Krajina Q3 – 2021 Q3 – 2022 Rozdiel
1. Nórsko 71,54 % 74,40 % 2,86 %
2. Island 30,26 % 34,54 % 4,28 %
3. Švédsko 24,91 % 30,13 % 5,22 %
4. Holandsko 18,91 % 23,54 % 4,63 %
5. Dánsko 17,21 % 20,49 % 3,28 %
6. Fínsko 10,45 % 20,05 % 9,60 %
7. Rakúsko 15,73 % 17,53 % 1,80 %
8. Írsko 9,41 % 16,69 % 7,28 %
9. Švajčiarsko 14,60 % 16,02 % 1,43 %
10. Veľká Británia 12,60 % 14,84 % 2,25 %
11. Francúzsko 10,25 % 13,93 % 3,74 %
12. Portugalsko 10,09 % 11,88 % 1,79 %
13. Belgicko 7,60 % 10,03 % 2,43 %
14. Nemecko 13,95 % 9,68 % –4,27 %
15. Rumunsko 2,56 % 8,90 % 6,34 %
16. Luxembursko 10,51 % 8,04 % –2,47 %
17. Slovinsko 3,67 % 5,20 % 0,0153
18. Litva 2,22 % 4,73 % 2,51 %
19. Chorvátsko 3,15 % 4,26 % 1,10 %
20. Lotyšsko 4,18 % 4,10 % –0,70 %
21. Maďarsko 3,60 % 4,00 % 0,39 %
22. Taliansko 5,95 % 3,72 % –2,47 %
23. Španielsko 2,93 % 3,51 % 0,58 %
24. Cyprus 0,79 % 3,26 % 2,48 %
25. Poľsko 1,52 % 2,97 % 1,44 %
26. Česká republika 1,16 % 2,13 % 0,97 %
27. Estónsko 1,86 % 1,91 % 0,05 %
28. Slovensko 1,40 % 1,80 % 0,39 %
29. Grécko 1,92 % 1,52 % –0,39 %
30. Srbsko 0,15 % 0,08 % –0,07 %

Ako rastie podiel elektromobilov v európskych krajinách

Krajina Q3 – 2021 Q3 – 2022 Rozdiel
1. Fínsko 10,45 % 20,05 % + 9,6 %
2. Írsko 9,41 % 16,69 % + 7,28 %
3. Rumunsko 2,56 % 8,90 % + 6,34 %
4. Švédsko 24,91 % 30,13 % + 5,22 %
5. Holandsko 18,91 % 23,54 % + 4,63 %
6. Island 30,26 % 34,54 % + 4,28 %
7. Francúzsko 10,25 % 13,93 % + 3,74 %
8. Dánsko 17,21 % 20,49 % + 3,28 %
9. Nórsko 71,54 % 74,40 % + 2,86 %
10. Litva 2,22 % 4,73 % + 2,51 %
11. Cyprus 0,79 % 3,26 % + 2,48 %
12. Belgicko 7,60 % 10,03 % + 2,43 %
13. Veľká Británia 12,60 % 14,84 % + 2,25 %
14. Rakúsko 15,73 % 17,53 % 1,80 %
15. Portugalsko 10,09 % 11,88 % + 1,79 %
16. Slovinsko 3,67 % 5,20 % + 1,53 %
17. Poľsko 1,52 % 2,97 % + 1,44 %
18. Švajčiarsko 14,60 % 16,02 % + 1,43 %
19. Chorvátsko 3,15 % 4,26 % + 1,10 %
20. Česká republika 1,16 % 2,13 % + 0,97 %
21. Španielsko 2,93 % 3,51 % + 0,58 %
22. Maďarsko 3,60 % 4,00 % + 0,39 %
23. Slovensko 1,4 % 1,8 % + 0,39 %
24. Estónsko 1,86 % 1,91 % + 0,05 %
25. Srbsko 0,15 % 0,08 % – 0,07 %
26. Lotyšsko 4,18 % 4,10 % – 0,7 %
27. Grécko 1,92 % 1,52 % – 0,39 %
28. Taliansko 5,95 % 3,72 % – 2,47 %
29. Luxembursko 10,51 % 8,04 % – 2,47
30. Nemecko 13,95 % 9,68 % – 4,27 %

© Autorské práva vyhradené

31 debata chyba
Viac na túto tému: #Grécko #Nórsko #elektromobily #predaj elektromobilov
Články podľa značiek