Európa už prijala dohodu o zákaze spaľovacích motorov od roku 2035. Samozrejme, pred sebou máme ešte celých 13 rokov, ale nie každá európska krajina sa k bezemisnej doprave blíži rovnakou rýchlosťou. Rozdiely v predaji batériových elektromobilov sú priam gigantické. Dokladuje to aj najnovšia štatistika agentúry JATO Dynamics, ktorá zverejnila dáta za tretí štvrťrok tohto roka. Ukazuje sa, že elektromobilom sa darí len tam, kde sa spája silnejšia ekonomika s vládnymi stimulmi na predaj na nákup bezemisných áut. Dobrým príkladom je Nórsko, kde je podiel elektromobilov na registráciách nových áut neuveriteľných 74,4 % a tento neustále rastie. Kúpiť si v Nórsku elektromobil je už dnes vďaka podpore, a naopak zdaňovaniu klasických áut, výhodnejšie ako nákup auta so spaľovacím motorom.
Čítajte viac Elektromobily pre Európu budú Kia a Hyundai vyrábať v ŽilineDruhým rajom elektromobilov je Island s 34,5-percentným podielom a za ním Švédsko, tiež s podielom nad 30 percent. Silný dopyt vidieť aj v Nemecku, Rakúsku, Švajčiarsku, Francúzsku a v Beneluxe. A tiež vo Veľkej Británii. Jednoducho, týchto pár krajín pokrýva viac ako dve tretiny trhu s elektromobilmi. Lenže potom je tu zvyšok Európy, a nie malý, ktorý v elektrifikácii beznádejne zaostáva. V takom Taliansku, Španielsku, Portugalsku a tiež v postsocialistických krajinách strednej Európy sa podiel elektromobilov pohybuje na necelých štyroch percentách! Patrí sem aj Slovensko. Zo všetkých predaných nových áut v treťom kvartáli bolo len 1,8 % elektrických. Horšie na tom je už len Grécko s podielom 1,52 %. JATO Dynamics za tým vidí slabé stimuly, nedostatočnú nabíjaciu infraštruktúru a ceny palív.
Čo je ale horšie, platí, že na trhoch s najmenším podielom elektromobilov sa často rýchlosť predaja elektrických áut dokonca spomaľuje. Tak napríklad v Lotyšsku o 0,7 %, v Grécku o 0,39 % a v Taliansku o 2,4 %. No pokles registrujú aj veľké „elektrické“ trhy. Dobrým príkladom je Nemecko s poklesom až 4,2 % či Luxembursko s pádom o 2,47 %. Ťažko si teda predstaviť, že v roku 2035 budú všetky krajiny Európy, ktorá sa zaviazala zakázať predaj áut tankujúcich benzín a naftu, na takýto prechod pripravené. Kým totiž severná Európa má už dnes priemerný podiel elektromobilov asi 15 %, tá južná len 3,8 %. Rastúca inflácia, ktorá stenčuje peňaženky obyvateľov, k popularite drahých elektromobilov iste neprispeje.
Podiel elektromobilov na trhu podľa krajín
Krajina | Q3 – 2021 | Q3 – 2022 | Rozdiel |
---|---|---|---|
1. Nórsko | 71,54 % | 74,40 % | 2,86 % |
2. Island | 30,26 % | 34,54 % | 4,28 % |
3. Švédsko | 24,91 % | 30,13 % | 5,22 % |
4. Holandsko | 18,91 % | 23,54 % | 4,63 % |
5. Dánsko | 17,21 % | 20,49 % | 3,28 % |
6. Fínsko | 10,45 % | 20,05 % | 9,60 % |
7. Rakúsko | 15,73 % | 17,53 % | 1,80 % |
8. Írsko | 9,41 % | 16,69 % | 7,28 % |
9. Švajčiarsko | 14,60 % | 16,02 % | 1,43 % |
10. Veľká Británia | 12,60 % | 14,84 % | 2,25 % |
11. Francúzsko | 10,25 % | 13,93 % | 3,74 % |
12. Portugalsko | 10,09 % | 11,88 % | 1,79 % |
13. Belgicko | 7,60 % | 10,03 % | 2,43 % |
14. Nemecko | 13,95 % | 9,68 % | –4,27 % |
15. Rumunsko | 2,56 % | 8,90 % | 6,34 % |
16. Luxembursko | 10,51 % | 8,04 % | –2,47 % |
17. Slovinsko | 3,67 % | 5,20 % | 0,0153 |
18. Litva | 2,22 % | 4,73 % | 2,51 % |
19. Chorvátsko | 3,15 % | 4,26 % | 1,10 % |
20. Lotyšsko | 4,18 % | 4,10 % | –0,70 % |
21. Maďarsko | 3,60 % | 4,00 % | 0,39 % |
22. Taliansko | 5,95 % | 3,72 % | –2,47 % |
23. Španielsko | 2,93 % | 3,51 % | 0,58 % |
24. Cyprus | 0,79 % | 3,26 % | 2,48 % |
25. Poľsko | 1,52 % | 2,97 % | 1,44 % |
26. Česká republika | 1,16 % | 2,13 % | 0,97 % |
27. Estónsko | 1,86 % | 1,91 % | 0,05 % |
28. Slovensko | 1,40 % | 1,80 % | 0,39 % |
29. Grécko | 1,92 % | 1,52 % | –0,39 % |
30. Srbsko | 0,15 % | 0,08 % | –0,07 % |
Ako rastie podiel elektromobilov v európskych krajinách
Krajina | Q3 – 2021 | Q3 – 2022 | Rozdiel |
---|---|---|---|
1. Fínsko | 10,45 % | 20,05 % | + 9,6 % |
2. Írsko | 9,41 % | 16,69 % | + 7,28 % |
3. Rumunsko | 2,56 % | 8,90 % | + 6,34 % |
4. Švédsko | 24,91 % | 30,13 % | + 5,22 % |
5. Holandsko | 18,91 % | 23,54 % | + 4,63 % |
6. Island | 30,26 % | 34,54 % | + 4,28 % |
7. Francúzsko | 10,25 % | 13,93 % | + 3,74 % |
8. Dánsko | 17,21 % | 20,49 % | + 3,28 % |
9. Nórsko | 71,54 % | 74,40 % | + 2,86 % |
10. Litva | 2,22 % | 4,73 % | + 2,51 % |
11. Cyprus | 0,79 % | 3,26 % | + 2,48 % |
12. Belgicko | 7,60 % | 10,03 % | + 2,43 % |
13. Veľká Británia | 12,60 % | 14,84 % | + 2,25 % |
14. Rakúsko | 15,73 % | 17,53 % | 1,80 % |
15. Portugalsko | 10,09 % | 11,88 % | + 1,79 % |
16. Slovinsko | 3,67 % | 5,20 % | + 1,53 % |
17. Poľsko | 1,52 % | 2,97 % | + 1,44 % |
18. Švajčiarsko | 14,60 % | 16,02 % | + 1,43 % |
19. Chorvátsko | 3,15 % | 4,26 % | + 1,10 % |
20. Česká republika | 1,16 % | 2,13 % | + 0,97 % |
21. Španielsko | 2,93 % | 3,51 % | + 0,58 % |
22. Maďarsko | 3,60 % | 4,00 % | + 0,39 % |
23. Slovensko | 1,4 % | 1,8 % | + 0,39 % |
24. Estónsko | 1,86 % | 1,91 % | + 0,05 % |
25. Srbsko | 0,15 % | 0,08 % | – 0,07 % |
26. Lotyšsko | 4,18 % | 4,10 % | – 0,7 % |
27. Grécko | 1,92 % | 1,52 % | – 0,39 % |
28. Taliansko | 5,95 % | 3,72 % | – 2,47 % |
29. Luxembursko | 10,51 % | 8,04 % | – 2,47 |
30. Nemecko | 13,95 % | 9,68 % | – 4,27 % |