
Mazda rozhodne nepatrí medzi automobilky, ktoré by sa po hlave hrnuli do elektrifikácie. Presne naopak. V ponuke má len jeden čistý elektromobil, Mazdu MX-30, a aj ten plánuje vybaviť čoskoro benzínovým predlžovačom dojazdu. Nehovoriac o nedávnom predstavení novej generácie radových 6-valcov na benzín a dokonca aj na naftu, čo je v dnešných časoch priam trúfalé. Ako sa ale zdá, svoju nechuť k elektromobilom už automobilka prehodnocuje. Dôvodom sú obrovské zmeny v emisných predpisoch na väčšine trhov planéty. Váhať dlhšie by mohlo Mazdu stáť krk. Preto sa japonská automobilka pochválila „urýchleným“ strednodobým plánom elektrifikácie.

Má tri body. Prvá fáza, ktorá bude trvať do roku 2024, využije existujúce technológie na maximálne možné zníženie emisnej stopy. V druhej fáze, ktorá je načasovaná do roku 2027, uvedie na čínskom trhu nový hybridný systém a zároveň predstaví nové elektromobily pre viacero regiónov. V tretej fáze, ktorá sa skončí touto dekádou, by už chcela batérie pre svoje elektromobily aj vyrábať. Automobilka odhaduje, že do roku 2030 budú jej elektrické autá predstavovať najmenej štvrtinu odbytu. V porovnaní s konkurenciou je to síce slimačie tempo, ale v stratégii Mazdy ide o skutočný zlom.

Najviac však na prezentácii zaujal koncept bieleho kupé Vision Study Model s motýlími dverami. Čo to je? Médiá okamžite začali špekulovať, že sa pozeráme na avízo ďalšej generácie kultového roadstera Mazda MX-5. A dokonca, že ide o elektromobil. Čosi tu ale nesedí. Mazda MX-5, v USA známa ako Miata, bola v prvom rade vždy otvoreným roadsterom a za druhé, Japonci už potvrdili, že ďalšia generácia bude síce nejakým spôsobom elektrifikovaná, ale ostane jej zadný náhon aj spaľovací motor. Vision Study Model je však čistým elektromobilom, ktorý má batérie v tvare T umiestnené v podlahe. Možno však koncept ovplyvní aspoň jej dizajnové smerovanie MX-5.