Takýto Golf len tak ľahko nezoženiete. Je spomienkou na zlaté časy

Čo môže byť raritné na VW Golf, jednom z najpredávanejších áut Európy? A predsa. Tento exemplár má svoje čaro. Je totiž pripomienkou toho, čo bolo ešte pred 20 rokmi možné a dnes nie.

25.11.2022 18:00
debata
Na prvý pohľad len jeden z miliónov Golfov. V... Foto: eBay
VW Golf IV 2,3 V5 4Motion - 2001 Na prvý pohľad len jeden z miliónov Golfov. V skutočnosti ide o vzácnu verziu, ktorá svoj poklad ukrýva pod kapotou.

Nemecká a vlastne aj európska ikona medzi kompaktmi kraľovala rebríčkom predajov celé desaťročia. Veď Golf je tu s nami od roku 1974 a len málokedy dal šancu súperom. Po európskych cestách ich dodnes jazdia milióny. Hovoriť preto o vzácnom Golfe je trochu nemiestne, teda, pokiaľ nejde napríklad o kultové GTI alebo nadupaný Golf VR6. No aj tých je pomerne veľa. Lenže je tu ešte jeden Golf. A oveľa vzácnejší. Aspoň z pohľadu počtu vyrobených kusov. A práve taký sa práve objavil v predaji na eBay. Hovoríme o exemplári z roku 2001, ktorý patrí ku štvrtej generácii, vyrábanej v rokoch 1997 až 2003.

VW Passat Variant 4,0 W8 - predaj Nememcko Čítajte viac VW Passat W8: Tento stroj času môže byť váš. Je symbol zlatej éry

Tá predstavovala zlatú éru Golfu. Spolu s ňou sa objavili superúsporné naftové motory 1,9 TDI s priamym vstrekovaním paliva aj brutálne 6-valce 2,8 VR6 a 3,2 VR6. Ale to nebolo všetko. Pretože v tom čase držal opraty koncernu Volkswagen pevne v rukách Ferdinand Piech, bývalý motorár. A tak dostal Golf IV ešte jednu technologickú vychytávku – atmosférický 5-valec 2,3 V5. Jednoducho, v dnešných časoch, keď má ôsma generácia v základe litrový 3-valec 1,0 TSI a v najlepšom prípade 4-valec 2,0 TSI, čosi neuveriteľné. Motor V5 bol ponúkaný ako alternatíva k preplňovanému 20-ventilovému 4-valcu 1,8 T. Mal výkon 125 kW a krútiaci moment 220 Nm. Bol to vlastne skrátený motor VR6, ktorý prišiel o jeden valec. Ostalo mu ale rozovretie valcov v uhle 15 stupňov.

Vzácny atmosférický 5-valec 2,3 V5 vznikol... Foto: eBay
Golf IV 2,3 V5 4Motion - 2001 Vzácny atmosférický 5-valec 2,3 V5 vznikol „skrátením“ motora 2,8 VR6. Svojich 125 kW posiela k všetkým štyrom kolesám.

Štandard predstavovala 6-stupňová manuálna prevodovka a pohon oboch náprav 4Motion. V takejto konfigurácii zvládal Golf 2,3 V5 akceleráciu na stovku za 8,8 sekundy a dosahoval maximálnu rýchlosť 220 km/h. Päťvalcová akustická kulisa vytvárala v kabíne jedinečnú atmosféru, menej ostrú ako pri podobne výkonnom motore 1,8 T. Šoférovať toto auto musí byť zážitkom ešte aj dnes. Nič podobné už totiž nevznikne. Dobre to vie aj majiteľ Golfu V5 z roku 2001, ktorý sa rozhodol, že svojho nevšedného Golfu vzdá. A nie je to preňho ľahké. V popise k inzerátu uvádza: „Chcel by som ponúknuť na predaj môj milovaný Golf 4, pretože ako to v živote chodí, okolnosti sa môžu meniť. Bol by som rád, keby sa našiel kupujúci, ktorý si bude toto auto vážiť.“

Vybavenie zodpovedá najvyššej úrovni Highline.... Foto: eBay
Golf IV 2,3 V5 4Motion - 2001 Vybavenie zodpovedá najvyššej úrovni Highline. To znamená napríklad elektricky ovládané strešné okno, trojramenný volant či klimatizáciu.

O tom, že svoj Golf miloval, niet najmenších pochybností. Auto má napriek veku 21 rokov najazdených len 48 200 km. Na karosérii v elegantnom tmavozelenom laku by ste márne hľadali akýkoľvek náznak hrdze. Interiér je tiež takmer bez známok opotrebenia. Auto bolo, samozrejme, garážované a nepoužívané v zimných mesiacoch. Aj napriek minimálnemu nájazdu každý rok absolvovalo výmenu oleja (Motul 8100 X-Cess 5W40). Jednoducho, takýto Golf V5 len tak ľahko nezoženiete. Navyše ide o verziu v najvyššej úrovni vybavenia Highline. Takže má xenónové svetlá s ostrekovačmi, 17-palcové disky Santa Monica, kožený 3-ramenný volant, športové sedadlá, elektricky ovládané strešné okno či parkovacie senzory.

Wartburg 353 1,3 - 1989 Čítajte viac Wartburg 1,3: Na predaj je nejazdený 4-takt! Vzniklo ich len pár tisíc Lenže takáto spomienka na minulosť, keď ešte neexistovali maloobjemové turbá, štart-stop systémy a automobilky vyrábali v prvom rade to, po čom túžil zákazník, nie je lacná. Majiteľ si svoj Golf 2,3 V5 Highline 4Motion cení na 25 000 eur. Áno, to je cena, za ktorú si kúpite aj najnovší golf ôsmej generácie, ale je otázne, či má šancu stať sa zberateľskou raritou. Cena tohto ale už klesať iste nebude.
VW Golf IV 2,3 V5 4Motion - 2001
VW Golf IV 2,3 V5 4Motion - 2001
+11Golf IV 2,3 V5 4Motion - 2001

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #VW Golf #ojazdené autá #VW Golf V5
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek