Blíži sa bod zlomu? O dva roky dovezie Európa z Číny viac áut, ako tam vyvezie

Podľa štúdie spoločnosti PwC neustráži čoskoro Európa svoj prebytok v exporte áut s Čínou. Stoja za tým najmä elektromobily. Ich výroba sa masívne sťahuje do ríše stredu. Navyše je v plnom prúde expanzia čínskych značiek na starom kontinente.

25.11.2022 12:00
debata
Čoraz viac čínskych automobiliek dováža autá do... Foto: Volvo
Volvo S90 - produkcia Čína Čoraz viac čínskych automobiliek dováža autá do Európy a čoraz viac európskych automobiliek presúva výrobu do Číny. Luxusné Volvá sa vyrábajú už len tam.

Ešte pred pár rokmi nám čínske značky Aiways, MG, BYD, Ora, Nio, Zeekr, Xpeng či Lynk&Co veľa nehovorili. Dnes sa už ale začínajú presadzovať v Európe. A je to len začiatok veľkej čínskej expanzie. Dovoz Číny však rastie aj kvôli európskym automobilkám. Luxusné Volvá, ako XC90 či S90 a V90 sa vyrábajú už len v Číne a odtiaľ sa exportujú do domovskej Európy. Z Číny pochádza aj Polestar 2, Tesla 3 či Dacia Spring. A potom je tu ďalší plánovaný presun výroby európskych značiek do Číny. Tá ponúka nižšie náklady a lacnejšiu pracovnú silu.

Super-Van-1 Čítajte viac Číňania si brúsia zuby už aj na európsky trh s nákladiakmi. Najmä elektrickými

Týka sa to najmä elektromobilov. Nie je tajomstvom, že nová generácia elektrického Mini bude už len z Číny a rovnako to platí o nových Smartoch. Asi neprekvapí, že európsko-čínska obchodná bilancia sa začína preklápať na stranu Ázie. Podľa agentúry Pricewaterhou­seCoopers (PwC) sa blíži bod zlomu. Už v roku 2024, teda o dva roky, sa do Európy dovezie z Číny viac áut, ako sa tam vyvezie. O rok neskôr by sa malo na starom kontinente predať 800 000 áut čínskej výroby, z toho 330 000 so značkami európskych výrobcov. Pritom ešte vlani to bolo len 35 000.

geely Čítajte viac Európu čaká invázia. V roku 2025 sa tu má predať 800 000 čínskych áut!

To by znamenalo, že prebytok dovozu dosiahne v roku 2025 objem 221 000 áut. Len pre zaujímavosť, v roku 2015 to predstavovalo 1,7 milióna áut v prospech Európy. Kým európski producenti sa zameriavajú na drahé modely s vysokou maržou, čínski výrobcovia expandujú s cenovo dostupnými elektromobilmi. Výsledkom je, že žiaden európsky model sa nedostal medzi päť najpredávanejších elektromobilov sveta. „Aby sa to zmenilo, musia európske značky investovať do vývoja malých elektromobilov a dostať pod kontrolu svoje dodávateľské reťazce,“ hovorí Felix Kuhnert z nemeckej pobočky PwC.

renault motor Čítajte viac Renault bude vyrábať spaľovacie motory už len s Číňanmi. Vytvoria megapodnik

Analytická spoločnosť predpokladá, že do roku 2030 získajú čínske automobilky v Európe na trhu elektrických áut 5-percentný podiel. PwC je presvedčená, že o rozvoj elektromobily sa obávať netreba. V treťom štvrťroku 2022 bolo celosvetovo zaregistrovaných o 75 percent viac čisto elektrických vozidiel (BEV) ako v rovnakom období minulého roka. V druhom štvrťroku 2022 bol rast stále 62 percent. Zároveň sa takmer na všetkých kľúčových trhoch zvyšuje trhový podiel elektromobilov. PwC verí, že do roku 2035 by elektromobily mohli predstavovať viac ako polovicu všetkých registrácií nových vozidiel. V Číne by potom ich podiel mohol byť 73 a v Európe dokonca 93 %.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #Európa #export áut
Články podľa značiek