Nie je to tak dávno, čo musela automobilka Suzuki stiahnuť z európskeho trhu nové malé SUV Jimny. Dôvodom bolo, že toto auto zhoršovalo jej „emisný kôš“. V ponuke totiž Suzuki chýba elektromobil, ktorý by priemer stlačil na požadovaných 95 gramov CO2 na kilometer. Pritom japonská automobilka vyrába extrémne úsporné autá. Swift a Suzuki majú hmotnosť pod jednu tonu a poháňajú ich malé spaľovacie motory s mild-hybridnou výpomocou. Aj Vitara či S-Cross si dokázali udržať svoju váhu pod 1 300 kg. Napriek tomu to nestačí. Zato konkurencia produkuje ako na bežiacom páse dvojtonové monštrá a s emisným košom problémy nemá.
Toto pokrytectvo naberá obludné rozmery, tak ako obludné začínajú byť autá. Pritom vyššia hmotnosť znamená viac spotrebovanej energie na výrobu a tiež viac spotrebovanej energie na pohon. A teda aj viac emisií. Chcete dôkaz? Podľa najnovších dát analytickej agentúry JATO Dynamics stúpla priemerná hmotnosť áut v Európe od roku 2001 z pôvodných 1 328 na rovných 1 600 kg, čo je o 272 kg viac a lebo viac o 20,4 %. V USA síce percentuálne hmotnosť vozidiel nevzrástla tak dramaticky, ale i tak sú tam autá ešte ťažšie ako tie v Európe. Kým v roku 2001 to bolo 1 713 kg, teraz sa bavíme o priemere 1 908 kg. To je viac o 11,3 percenta, alebo o 195 kg viac.
Čítajte viac Rolls-Royce Spectre: Elektrický hyperluxus váži takmer tri tony!Časť tejto nadváhy ide na konto vyššej bezpečnosti, vyššieho komfortu, ale aj módy SUV, ktoré sú od podstaty ťažšie ako konvenčné autá. To by sa dalo všetko chápať. Ale potom je tu ešte jeden faktor, ktorý podporuje „obezitu“ – elektromobilita. Kým totiž priemerné auto so spaľovacím motorom váži v Európe 1 402 kg, priemerný elektromobil až 1 845 – o 443 kg viac! Dôvodom je hmotnosť batérie, ktorú nedokáže kompenzovať ani absencia spaľovacieho motora, sacieho a výfukového traktu, chladiacej sústavy či nádrže. Táto obria nadváha sa premieta do potreby pevnejšieho podvozka či účinnejšej brzdovej sústavy, čo opäť zvyšuje hmotnosť.
Čítajte viac BMW XM: Prvé 'emko' s batériou má šialených 550 kW. Ale aj 2,8 tony!Platí to aj v USA, kde je síce rozdiel medzi hmotnosťou konvenčného a elektrifikovaného auta menší, len 184 kg, ale aj tak tu máme 1 839 kg vs. 2 023 kg. Zlou správou teda je, že najviac na váhe naberajú autá v Európe. A to práve vinou politického tlaku na elektrickú transformáciu. A keďže od roku 2035 už bude zakázané predávať autá na benzín, môžeme očakávať, že priemerná váha áut porastie o stovky kilogramov. Aj malé elektromobily sú totiž ťažšie ako ich konvenční súrodenci. Taký Renault Mégane E-Tech váži približne 1 700 kg, Škoda Enyaq iV je v základe ešte o 300 kg ťažšia. Luxusný Mercedes-Benz EQS má hmotnosť od 2 300 kg a nové elektrické SUV Volvo EX90 viac ako 2 800 kg!
Toto asi nemá veľa spoločného s ekológiou. Ak sa bude budúcnosť uberať týmto smerom, budeme na pohon elektrických áut potrebovať stále viac energie. A ak ju nedokážeme vyrobiť z obnoviteľných zdrojov, čo do roku 2035 asi nedokážeme, nebudú elektrické autá veľkým prínosom pre ochranu klímy. Nehovoriac o tom, že na ich výrobu spotrebujeme viac surovín. Ťažba aj ich spracovanie znamená ďalšiu záťaž pre životné prostredie. Tak prečo je malé Suzuki Jimny s atmosférickým 4-valcom 1,5 VVT (77 kW) a hmotnosťou 1 100 kg postrachom ale elektrické Volvo EX90 na hranici troch ton nie?