Pokračovanie článku: Trabant: 'BMW Východu' má 65. Sám tvorca ho neznášal

Zastaraný od začiatku

Na Trabante bolo mnoho iných vecí, ktoré pochádzali z predchádzajúcej výroby. Napríklad dvojtaktný vzduchom chladený dvojvalec konštrukcie DKW s objemom 499 ccm a výkonom 13,2 kW. Takže už v čase vzniku bol beznádejne zastaraný. Na druhej strane vyžadoval minimálnu údržbu a znížil výdavky na vývoj. Trabant s dvojdverovou karosériou mal na dĺžku 3 361, na šírku 1 493 a na výšku 1 465 mm. Rázvor náprav bol komických 2 020 mm. Nízka hmotnosť, dnes nepredstaviteľných 620 kg, mu umožňovala dosiahnuť maximálnu rýchlosť 90 km/h.

Konštrukcia Trabantu bola veľmi jednoduchá. Ale... Foto: VEB SAZ
Trabant - história Konštrukcia Trabantu bola veľmi jednoduchá. Ale predným náhonom predbehol množstvo konkurentov.

Výroba sa rozbehla v roku 1958. O Trabant bol hneď od počiatku obrovský záujem, keďže išlo o najlacnejšie auto Východu a vlastne jedno z mála dostupných áut na trhu. Obmedzená kapacita v Zwickau ho ale nedokázala uspokojiť. Problémom sa stal práve Duroplast, ktorý brzdil výrobu. Zatiaľ čo v iných automobilkách vychádzali spod lisov tucty kovových častí, vo výrobni Trabantu museli zakaždým dlho čakať, kým umelé plast správne vytvrdol. Za prvé dva roky zišlo z liniek len okolo 2 000 vozidiel. Na nový „Trabi“ preto čakali občania NDR v poradovníkoch aj niekoľko rokov. Medzitým došlo k viacerým inováciám. V roku 1961 prišiel Trabant P50/1 s výkonom zvýšeným na 14,7 kW a príplatkovou dvojfarebnou karosériou a v roku 1960 aj praktické kombi s krídlovými zadnými dverami a karosériou predĺženou na 3 400 milimetrov.

V roku 1960 obohatilo ponuku praktické kombi... Foto: VEB SAZ
Trabant - história V roku 1960 obohatilo ponuku praktické kombi Universal. V porovnaní so sedanom malo dlhšiu karosériu a relatívne veľký batožinový priestor.

V roku 1962 v Zwickau zmodernizovali interiér. Trabant tiež dostal lepšie sedadlá a konečne kúrenie. Výkon stúpol vďaka zväčšeniu objemu motora (600 ccm) na 16,9 kW. Aj preto došlo k zmene označenia na P60. Tento model bol prvý, ktorý sa začal dovážať aj do bývalého Československa a o záujemcov nemal núdzu. Tam ale inovácie končili. V Zwickau už totiž pracovali na radikálne modernizovanom type T601. Posledné kusy prvej generácie zišli z liniek v roku 1964, kombi vydržalo len o rok dlhšie. Novinka mala premiéru opäť v Lipsku.

Trabant 601 S - 1990 Čítajte viac Najdrahší Trabant je na predaj. Akoby práve zišiel z linky

Viacej hrán, no starý motor

Šesťstojednotka mala na prvý pohľad hranatejšie tvary. Nešlo ale len o snahu vyhovieť móde. Počas výroby modelov P50/P60 sa totiž zistilo, že oblé línie spôsobujú deformáciu použitého Duroplastu. Kombi Universal štartovalo súbežne so sedanom a jeho zadné dvere sa vyklápali nahor. Objem motora sa síce nezmenil, ale úpravou spaľovacieho priestoru a kanálov vzrástol výkon na 19,1 kW. Takže „Trabi“ uháňal až 110-kilometrovou rýchlosťou. Podvozok ostal verný nezávislému zaveseniu a priečnym listovým perám. O tlmenie sa starali teleskopické tlmiče a o deceleráciu jednoduché jednookruhové bubnové brzdy.

Interiér bol mimoriadne jednoduchý. O komforte... Foto: VEB SAZ
Trabant - história Interiér bol mimoriadne jednoduchý. O komforte a bezpečnosti sa hovoriť nedalo. Prvé roky chýbalo dokonca aj kúrenie.

Ani nový Trabant sa ale nezbavil nerestí. Dymiaci dvojtakt spaľujúci benzín s olejom dával o sebe vedieť ešte skôr, než ste Trabant zbadali vychádzať zo vzdialenej zákruty. Interiér ponúkal pramálo miesta, nulový komfort a radenie pákou pod palubnou doskou patrilo v tom čase takmer do automobilového praveku. O bezpečnosti radšej ani nehovorme. S koróziu to tiež nebolo ideálne. Duroplast síce nehrdzavel, zato všetko, čo bolo na Trabante z kovu, napríklad rám, áno. Na jeho popularite mu to však neubralo. V sedemdesiatych rokoch stál Trabant 601 36 500 korún a kombi len o 2 000 korún viac. Za najlacnejšiu Škodu 105 S alebo Wartburg ste pritom zaplatili až 56 000 korún.

Až v roku 1964 prišla na rad druhá generácia... Foto: VEB SAZ
Trabant - história Až v roku 1964 prišla na rad druhá generácia Trabantu. Mala hranatejšie tvary, ktoré boli menej náchylné na deformácie plastovej karosérie.

Trabant bol tiež neuveriteľne jednoduchý, takže prípadné opravy zvládli majitelia v garáži alebo pokojne na parkovisku. Výmena motora netrvala „machrom“ viac ako hodinu. A bolo tu tiež pramálo vecí, o ktoré ste sa museli starať. Chladenie vzduchom odbúralo nutnosť dolievať chladiacu kvapalinu. A olej? Ten stačilo priliať rovno do benzínu pri tankovaní. V prípade, že bol na čerpacej stanici stojan s vtedy bežným benzínom Mix, ani to. Spádová palivová sústava s nádržou nad motorom sa zas zaobišla bez palivového čerpadla. Takže Trabant si vyžadoval minimálnu údržbu.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 26 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Trabant #Trabant 601
Články podľa značiek