Pokračovanie článku: Trabant: 'BMW Východu' má 65. Sám tvorca ho neznášal

Príbeh sa možno neskončil

Príbeh Trabantu sa však možno ešte celkom neskončil. O oprášenie legendy sa totiž v roku 2007 postarala nemecká spoločnosť Herpa, známa výrobou modelov áut. Tá kúpila práva na značku Trabant a na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom vystavila návrh dizajnu „new Trabi“. Ako inak, v mierke 1:10. Vyvolala búrlivú reakciu. Čuduj sa svete, pozitívnu. Nostalgia Nemcov za týmto socialistickým modelom prevalcovala spomienky na útrapy honeckerovskej epochy stráženej štátnou Stasi. Aby však Herpa zbavila Trabant nánosov komunistickej minulosti a imidžu dvojtaktného ekologického strašiaka, plánovala ho vzkriesiť ako elektromobil. Na tie časy naozaj odvážne.

Nemecká spoločnosť Herpa, známa výrobou... Foto: Herpa
Trabant nT - 2009 Nemecká spoločnosť Herpa, známa výrobou modelov, plánovala priviesť Trabant opäť k životu. Toto je prototyp z roku 2009.

O dizajn sa postaral Nils Poschwatta, ktorý predtým pracoval pre Volkswagen na novodobej generácii VW Beetle. V roku 2009 vznikol dokonca funkčný koncept s dĺžkou 3 950 mm, o 400 mm dlhší ako bakelitový originál, a elektromotorom s výkonom 47 kilowattov. Nový Trabant s označením nT mal mať vďaka li-ion batérii dojazd do vzdialenosti približne 160 km a cenu 20 000 eur. Všetko vyzeralo sľubne. No do deja zasiahla finančná kríza. Herpe sa nakoniec nepodarilo získať pre projekt silného investora, hoci spočiatku mala až 100 záujemcov. Celý zámer tak putoval do zásuvky. A ostal v nej viac ako desať rokov.

Wartburg 353 - 50 rokov história Čítajte viac Koľko stáli autá za 'socíku'? Pozrite si cenník Mototechny z roku 1978

Úplne stratený však byť nemusí. Naznačuje to informácia, že spoločnosť Herpa si v roku 2020 predĺžila licenciu na používanie značky Trabant. Je tu síce ďalšia kríza, no elektromobilov sa rozhodne netýka. Trabantu nT by teda fúkal do plachiet rastúci záujem o batériové vozidlá a štedré dotácie viacerých krajín na nákup elektromobilov. Kým v roku 2007 bola idea elektrického Trabanta tak trochu „bláznovstvom“, hoci až 93 % opýtaných návštevníkov IAA vo Frankfurte reagovalo na jeho návrat kladne, dnes by už z radu až tak nevytŕčal. A to ani cenou, ktorá sa zdala v tom čase extrémna.

Trabant nT - 2009
Trabant nT - 2009
+2Trabant nT - 2009

Otázkou ostáva, či Trabant ešte stále vyvoláva takú nostalgiu a či nie je len regionálnou spomienkou Nemcov, navyše na časy totalitnej NDR. Prirovnávať totiž Trabant k Fiatu 500, VW Beetle, Mini či Citroënu 2CV nie je celkom na mieste. Kým tieto lacné autá motorizovali povojnovú Európu plnú entuziazmu, dymiaci Trabant bol iba symbolom neschopnosti komunistického režimu. Je to produkt smutnej doby rozdeleného Nemecka a tak aj vyzerá. Niet divu, že ani sám jeho konštruktér ho nemal v láske.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #Trabant #Trabant 601
Články podľa značiek