Toyota aj Lexus síce plánujú masívny nástup batériových elektromobilov, ale rozhodne nezanevreli na hybridnú technológiu. Nie je tajomstvom, že práve pre hybridy vyvíja Toyota s Lexusom novú revolučnú batériu s tuhým elektrolytom. Na tú si však ešte nejaký ten rôčik počkáme. Kým príde, zastúpi ju bipolárna batéria, ktorá sa práve predstavuje v piatej generácii Lexusu RX, teda vlajkovej lodi Lexusu v triede SUV.
Nejde o li-ion batériu, ale o batériu so staršou chémiou nikel-metal hydrid(NiMH), ktorá má výhodu dlhej životnosti a pre hybridné modely stále postačuje. V novej verzii boli jednotlivé články nahradené bipolárnymi článkami, pričom na jednej strane kovového kolektora prúdu bola umiestnená katóda a na druhej strane anóda. To znížilo počet dielcov a umožnilo dosiahnuť kompaktnejšiu štruktúru. V porovnaní s batériou v súčasnom RX 450h má nová batéria menší počet článkov, len 216 namiesto 240, ale dosahuje podobné parametre.
Čítajte viac Lexus RX: Piata generácia prináša plug-in hybrid a prvé 'turbo' v kariére!Články sú usporiadané v integrovanom celku, ktorý nahrádza predchádzajúce trojdielne usporiadanie. Jednoduchšia konštrukcia a väčšia plocha toku elektrického prúdu priniesli menší vnútorný odpor batérie. Výsledkom je vyššia hustota energie a tým aj vyšší výkon. Lexus uvádza, že vďaka menšiemu počtu dielov má batéria aj nižšiu hmotnosť, je odolnejšia voči teplotným výkyvom a rýchlejšie dopĺňa energiu, čo znamená, že umožňuje dlhší čas prevádzky v elektrickom režime.
Ďalším bonusom bipolárnej NiMH batérie je, že sa zmestí pod zadné sedadlá, takže neobmedzuje batožinový priestor. Pripomeňme, že novú batériu použije Lexus v dvoch hybridných verziách luxusného SUV – RX 350h (180 kW) s predným náhonom a RX500h (273 kW) s elektrickou štvorkolkou Direct4. Zaujímavá je najmä výkonnejšia verzia, pretože po prvýkrát v nej Lexus použil preplňovaný motor 2,4 Turbo a elektromotor integrovaný v 6-stupňovej automatickej prevodovke.
Aj vďaka novej batérii dosahuje RX 350h spotrebu len 6,4 a RX 500h 8,2 litra benzínu na 100 km, čo zodpovedá úspornosti naftových SUV. Bipolárne nikel-metal hydridové batérie vyrábajú v závodoch spoločnosti Ishihama a Kyowa.