Automobilky sa stále sťažujú, aké to majú ťažké. Vykazujú však rekordné zisky

V období od júla do septembra 2022 - tretí kvartál - dosiahlo podľa spoločnosti EY 16 analyzovaných automobiliek celkovo rekordné tržby a rekordné zisky.

02.12.2022 16:00
renault, showroom, predajňa Foto:
Ceny nových áut stúpajú do extrému - najmä kompaktov a malých áut. (ilustračné foto)
debata (9)

Automobilový priemysel musel v posledných troch rokoch čeliť veľkým výzvam. Začalo to pandémiou, spojenou s odstávkami výroby, pokračovalo čipovou krízou, znásobenou nedostatkom ďalších komponentov a materiálov, potom prišla vojna na Ukrajine a s ňou súvisiace skokové zdraženie energií.

Popritom sa museli vyrovnávať s neustále sa sprísňujúcou emisnou politikou EÚ, spojenou s veľkými sankciami za prekročenie flotilových emisií, nedávno predstavenou emisnou normou Euro 7, prinášajúcou ďalšie sprísňovanie kontroly emisií, ktorá sa už nebude zameriavať len na „emisie z výfuku“, ale napríklad aj z bŕzd a pneumatík. A samozrejme netreba zabúdať ani na prechod na elektromobilitu, keď bude v Európe po roku 2035 definitívne zakázaný predaj áut so spaľovacími motormi.

Kia-Sportage-2022-1600-5b Čítajte viac Toto je 15 najpredávanejších SUV na Slovensku. Všetky zdraželi!

Výsledkom bolo narušenie dodávateľsko – odberateľských vzťahov, kolaps systému just-in-time, pokles výroby áut a s ním súvisiace predĺženie čakacích dôb z týždňov na mesiace a pri niektorých autách dokonca až na roky.

V tejto situácii automobilky začali hľadať cestu, ako z krízy vyjsť s „čo najmenej odretými ušami“. Riešenie sa ponúkalo samo – ak je málo komponentov, budeme vyrábať len drahšie autá s vyššou pridanou hodnotou, teda také, na ktorých automobilky zarábajú najviac. A keďže áut bolo naozaj málo, ľudia tento prístup akceptovali a začali kupovať drahšie autá.

Thomas Schafer Čítajte viac Nový šéf VW: Na lacné autá zabudnite. Onedlho bude 'dobrá cena' 25-tisíc eur

A to sa automobilkám zapáčilo. Z východiska z núdze sa zrazu stal modus operandi. Manažéri automobiliek – česť výnimkám – si povedali, že keď ľudia nemajú problém s drahšími autami, tak ich zdražia plošne a s odvolávaním sa na rozličné problémy – opakovane. A tak malé autá a autá nižšej strednej triedy v priebehu posledných dvoch-troch rokov zdraželi o 30 až 50 percent a tie najlacnejšie vyradili (alebo postupne vyraďujú) z ponuky. A k opakovanému zdražovaniu prichádzalo aj v dobe, keď naň nebol žiadny reálny dôvod – iba snaha navýšiť vlastné zisky.

elektromobil, nabíjanie Čítajte viac Jazdené elektromobily a hybridy medziročne 'brutálne' zdraželi. Pozrite si najpredávanejšie

Aby sme však automobilkám nekrivdili – peniaze navyše potrebujú aj na extrémne finančne náročný prechod na elektromobilitu a s ním spojený vývoj elektromobilov a batérií. Mnohí výrobcovia sa čoraz viac zaraďovať do svojej ponuky elektrické autá, tie sa však zatiaľ nepredávajú príliš dobre a zatiaľ si na seba nedokážu zarobiť. Ich vývoj treba z niečoho financovať – a jediným zdrojom je pre automobilky predaj spaľovacích áut.

Takto napísané to vyzerá trochu ako text, prebratý z niektorého z konšpiračných webov, ale čísla nepustia. Automobilky skutočne predávajú menej áut ako pred krízou, ale ich zisky napriek tomu rastú. A pri niektorých poriadne. V období od júla do septembra 2022 dosiahlo 16 analyzovaných automobiliek celkovo rekordné tržby rovnako ako rekordné zisky z prebiehajúcich operácií pre 3. kvartál. Vyplýva to zo štúdie, zverejnenej poradenskou spoločnosťou EY.

Pokiaľ ide o prevádzkový zisk, svetovou jednotkou bol Mercedes-Benz so ziskom približne 5,2 miliardy eur pred Volkswagenom so 4,3 miliardy eurami a BMW s 3,7 miliardy eurami. Najväčšia svetová automobilka Toyota, naopak, zaznamenala pokles zisku o 25 %.

Skoda-Fabia-2022-1600-ab Čítajte viac Pozrite sa, ako ‘brutálne‘ za rok zdraželi na Slovensku najlacnejšie autá!

Otázkou je, či tento trend bude pokračovať aj naďalej. Expert EY Peter Fuss zdôrazňuje, že výrobcovia sa budú snažiť udržiavať ceny áut na maximálnych možných úrovniach. To však už nebudete tak jednoduché. Fuss očakáva, že v budúcom roku sa pod tlak dostanú najmä výrobcovia, zameriavajúci sa na kompaktné a menšie autá. Ceny týchto modelov sú totiž už tak vysoko, že cieľová skupina pre tieto autá už na ne skrátka prestáva mať peniaze, nemôže si ich dovoliť.

Niektorí výrobcovia hrajú preto vabank – cenovo dostupné malé autá a kompakty postupne vyraďujú z ponuky a spoliehajú sa na to, že ľudia si jednoducho budú kupovať drahšie. To však zďaleka nie je isté a navyše z tohto prístupu budú ťažiť čínske automobilky, ktoré by mohli už v druhej polovici tejto dekády začať výraznejšie prenikať na európsky trh. A to najmä v segmente malých a kompaktných automobilov a elektromobilov, kde európski výrobcovia v súčasnosti „špičkujú“ ceny do extrému.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #výroba áut #predaj áut #EY #zdražovanie áut
Články podľa značiek