Euro 7 straší už aj elektromobily. Ide o emisie z ich pneumatík

Autá majú aj iné emisie ako tie z výfuku. Napríklad emisie pevných častíc z pneumatík. Tie ale zatiaľ emisné normy opomínali. Teraz sa to zmení a na rane budú práve ťažké elektromobily. Tie ničia pneumatiky jedna radosť.

01.12.2022 12:00
debata (3)
Obmedzenie prachu vznikajúceho pri opotrebení... Foto: Emissions Analytics
Pneumatiky - pevné častice Obmedzenie prachu vznikajúceho pri opotrebení pneumatík bude problémom najmä pre ťažké elektromobily.

Proti emisnej norme Euro 7 , ohlásená v novembri, sa zdvihla obrovská vlna kritiky. A z oboch strán. Výrobcovia áut tvrdia, že je zbytočná, keďže núti investovať automobilky do technológie spaľovacích motorov v čase, keď sú už aj tak na odpis, a environmentalisti zas, že je príliš benevolentná. V každom prípade bude revolučná v tom, že sa dotkne nielen emisií z výfuku ale aj ďalších – emisií pevných častíc z pneumatík a z brzdového obloženia. To znamená, že bude strašiakom najmä pre elektromobily. Ako vieme, kvôli batériám sú ťažšie a majú tiež lepšiu akceleráciu. To znamená, že pneumatiky opotrebovávajú oveľa rýchlejšie ako konvenčné autá.

Nissan Leaf - batérie Čítajte viac JATO: Hmotnosť áut desivo rastie. Najmä v ‘elektrickej‘ Európe

Štatistiky uvádzajú, že kým bežné osobné auto so spaľovacím motorom uvoľní zo všetkých štyroch pneumatík na kilometer 73 miligramov pevných častíc, pri elektromobile je to až 88 miligramov. Ročne sa má takto dostávať do ovzdušia či do pôdy až 450 000 ton škodlivých látok. S príchodom ťažkých elektrických áut by množstvo častíc ešte rástlo. A to nielen kvôli vyššiemu opotrebeniu ale aj kvôli všeobecnému trendu zväčšovania kolies a tým aj veľkosti pneumatík. Euro 7 má s týmto neduhom konečne zatočiť. Veď z pneumatiky produkujú 1 850-krát viac pevných častíc ako emisie unikajúce z výfuku.

Thomas Schafer Čítajte viac Studená sprcha: Euro 7 zdraží spaľovacie autá o 5 000 eur, tvrdí šéf VW

Aké budú povolené limity na emisie gumeného prachu z pneumatík zatiaľ nevieme. Bude to ale veľká výzva pre výrobcov pneumatík. Menšie opotrebenie nebude totiž zadarmo. Väčšinou ide na úkor priľnavosti pneumatiky a teda bezpečnosti. Ďalšou potenciálnou ranou pre elektromobily je, že Euro 7 zavedie štandard hodnotenia životnosti batérií. Kontrolovať sa bude ich kapacita v závislosti na počte najazdených kilometrov. Posvieti si teda na akúsi „šedú zónu“ elektromobility. Doteraz totiž výrobcovia elektrických áut informácie o poklese kapacity skôr zamlčovali. Štandardom je asi 8-ročná záruka, po ktorej ostávajú prípadné náklady na kúpu novej batérie na strane zákazníka.

TTC - filter pevných častíc z pneumatík Čítajte viac TTC: Britský startup chce zachytávať prach z pneumatík. Najmä elektromobilov

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #pneumatiky #emisie #elektromobily #pevné častice
Články podľa značiek