Proti emisnej norme Euro 7 , ohlásená v novembri, sa zdvihla obrovská vlna kritiky. A z oboch strán. Výrobcovia áut tvrdia, že je zbytočná, keďže núti investovať automobilky do technológie spaľovacích motorov v čase, keď sú už aj tak na odpis, a environmentalisti zas, že je príliš benevolentná. V každom prípade bude revolučná v tom, že sa dotkne nielen emisií z výfuku ale aj ďalších – emisií pevných častíc z pneumatík a z brzdového obloženia. To znamená, že bude strašiakom najmä pre elektromobily. Ako vieme, kvôli batériám sú ťažšie a majú tiež lepšiu akceleráciu. To znamená, že pneumatiky opotrebovávajú oveľa rýchlejšie ako konvenčné autá.
Čítajte viac JATO: Hmotnosť áut desivo rastie. Najmä v ‘elektrickej‘ EurópeŠtatistiky uvádzajú, že kým bežné osobné auto so spaľovacím motorom uvoľní zo všetkých štyroch pneumatík na kilometer 73 miligramov pevných častíc, pri elektromobile je to až 88 miligramov. Ročne sa má takto dostávať do ovzdušia či do pôdy až 450 000 ton škodlivých látok. S príchodom ťažkých elektrických áut by množstvo častíc ešte rástlo. A to nielen kvôli vyššiemu opotrebeniu ale aj kvôli všeobecnému trendu zväčšovania kolies a tým aj veľkosti pneumatík. Euro 7 má s týmto neduhom konečne zatočiť. Veď z pneumatiky produkujú 1 850-krát viac pevných častíc ako emisie unikajúce z výfuku.
Čítajte viac Studená sprcha: Euro 7 zdraží spaľovacie autá o 5 000 eur, tvrdí šéf VWAké budú povolené limity na emisie gumeného prachu z pneumatík zatiaľ nevieme. Bude to ale veľká výzva pre výrobcov pneumatík. Menšie opotrebenie nebude totiž zadarmo. Väčšinou ide na úkor priľnavosti pneumatiky a teda bezpečnosti. Ďalšou potenciálnou ranou pre elektromobily je, že Euro 7 zavedie štandard hodnotenia životnosti batérií. Kontrolovať sa bude ich kapacita v závislosti na počte najazdených kilometrov. Posvieti si teda na akúsi „šedú zónu“ elektromobility. Doteraz totiž výrobcovia elektrických áut informácie o poklese kapacity skôr zamlčovali. Štandardom je asi 8-ročná záruka, po ktorej ostávajú prípadné náklady na kúpu novej batérie na strane zákazníka.
Čítajte viac TTC: Britský startup chce zachytávať prach z pneumatík. Najmä elektromobilov