
Súčasná Lancia je len tieňom svojej niekdajšej slávy. Či skôr iba torzom v smrteľnom kŕči. Vyrába jediný model, mestský hatchback Ypsilon z roku 2011, a aj ten predáva len v Taliansku. Po vzniku koncernu Stellantis, ktorý zlúčil bývalé PSA a FCA a v jeho košiari sa ocitlo celkom 14 značiek, očakávali mnohí analytici veľké upratovanie. Práve Lancia sa zdala byť prvým kandidátom na „odstrel“. Nestalo sa. Šéf Stellantisu Carlos Tavares dal každej značke dekádu na to, aby preukázala svoju životaschopnosť – aj Lancii. Umožňuje to rozsiahle zdieľanie platforiem, na ktorých je možné postaviť prakticky čokoľvek a s akýmkoľvek logom.

Lancia má tiež nového šéfa Luca Napolitana a nového šéfdizajnéra Jeana-Pierra Ploué. Prípravy na reinkarnáciu sú v plnom prúde, čo naznačuje prezentácia nového loga a konceptu Pu+Ra Zero. Ten ale nemá veľa spoločného so štúdiami, na ktoré sme zvyknutí. Pu+Ra Zero je totiž skôr umeleckým konceptom, akousi levitujúcou sochou alebo 3D manifestom na tému auta. Má demonštrovať štylistické smerovanie značky a jej dizajnový jazyk. V názve sa totiž skrývajú slová „pure“ a „radical“. Nové Lancie by mali byť teda čisté a pritom radikálne. No a prívlastok Zero je zas jasným avízom elektrickej budúcnosti.

Pu+Ra Zero kombinuje plavné línie minulosti inšpirované modelmi ako Aurelia či Flamina, rovnako ako ostré prvky slávnych športových modelov Delta HF a Startos, ktoré nedali dýchať konkurencii v rely. Máme tu tiež náznak dizajnu svetiel v tvare písmena Y a prednej masky v tvare kalichu. Zadné elipsoidné svetlá vraj evokujú legendárny Stratos. Najviac práce na nových Lanciách budú mať teda dizajnéri, pretože kompletnú techniku dodá Stellantis, najmä platformu e-CMP. Od roku 2024 do roku 2028 by mali prísť na svet tri nové modely.

Všetko to začne v roku 2024 novou generáciu Lancie Ypsilon. V čase, keď bude mať tá stará na konte euveriteľných 13 rokov. Predstaví sa v hybridnej aj v čisto elektrickej verzii. Platformu by mohla zdieľať s DS alebo s elektrickým Fiatom New 500. To naznačuje aj dĺžkou, ktorá by mala narásť zo súčasných 3,65 metra takmer na štyri. V roku 2026 bude nasledovať príchod vlajkovej lode. Nič také ako limuzínu si ale nepredstavujte. Sedany ani kombi nie sú v kurze. Na vlne sa vezú SUV, a tak aj vrcholový model Lancie zamieri týmto smerom. V súčasnosti novinku nazývajú Aurelia.

Najväčšou bombou bude ale nepochybne Lancia Delta, ktorá sa má ukázať v roku 2028. A bude nepochybne elektrická, pretože od roku 2026 bude Lancia čistou elektromobilkou. Luca Napolitano nemá prehnané ambície. Lanciu vidí ako menšiu klubovú značku, zastúpenú len na niektorých trhoch. Distribučná sieť by mala pozostávať asi zo 100 predajní v 60 európskych mestách s tým, že až 50 % predajov by sa malo uskutočňovať on-line. Hlavným ringom pre Lanciu by sa malo stať Taliansko, Francúzsko, Nemecko, Belgicko, Španielsko, Holandsko a Luxembursko.

Veľká Británia ale napríklad nie je v pláne zahrnutá. Uvidíme, či sa Lancii podarí prebrať k životu. Ak sa totiž pozrieme na zúfalé predaje Alfy Romeo, je jasné, že Taliani nedokážu konkurovať nemeckým prémiovým súperom. Prečo by sa to malo podariť práve Lancii, ktorá je už roky v stave klinickej smrti? Navyše zdieľanou technikou príde o svoj unikátny charakter. Inovatívnu automobilku, ktorá nám dala samonosnú karosériu či prví vidlicový motor teda neočakávajte.