Nedávno sme písali, že čínske automobilky vo veľkom obsadzujú ruský trh po tom, ako sa kvôli sankciám z tejto krajiny stiahla väčšina európskych a zámorských značiek. V novembri bolo napríklad v prvej desiatke najpredávanejších áut v Rusku až päť čínskych zástupcov.
Veľké čínske značky ovládli alebo získavajú významné podiely v silných európskych automobilkách. Aktuálne sa napríklad Renault dohodol s čínskymi partnermi na vytvorení spoločného koncernu na výrobu spaľovacích motorov, kam bude patriť 18 fabrík na troch kontinentoch. Čínsky kapitál ovláda Volvo, MG a dve čínske automobilky – Geely a BAIC – sú dvomi najväčšími akcionármi Daimleru.
Čítajte viac Renault bude vyrábať spaľovacie motory už len s Číňanmi. Vytvoria megapodnikZároveň sa čínske automobilky pripravujú na „inváziu“ do Európy, v najbližších dvoch – troch rokoch hneď niekoľko z nich plánuje vstup na vybrané európske trhy – a to nielen s elektromobilmi, ale aj so spaľovacími motormi. A vzhľadom na extrémne zdražovanie áut európskych výrobcov je asi aj dobre, že na trh príde konkurencia, ktorá ich svojou cenovou politikou možno prinúti vrátiť sa „späť na zem“.
Čínska automobilová expanzia však má svoje limity. Nie je nimi nedostatok čipov, alebo iných komponentov, ale prepravné kapacity. Číňania sú schopní vyrobiť obrovské množstvo áut, problémom však môže byť dostať ich ku klientom. Preprava je v súčasnosti drahá a logistika komplikovaná a v mnohých prístavoch sa hromadia nové autá, čakajúce na ďalší transport. Nechýbajú totiž len lode, ale aj kamióny, ktoré by autá po vyložení dokázali prepravovať ďalej.
To však Číňanov nedokáže zastaviť. Dve najväčšie automobilky sa rozhodli situáciu riešiť tak, že si zakúpia vlastné obrie prepravné lode. Konkrétne koncern BYD, ktorá vyrába elektrické a hybridné autá (na domácom trhu je schopný predávať elektromobily rádovo v státisícoch mesačne), si v októbri objednal predbežne šesť lodí, každú s kapacitou 7 700 áut. Zaplatí za ne 5 miliárd juanov (v prepočte vyše 680 miliónov eur).
Štátna spoločnosť SAIC Motor Corp., ktorá prevádzkuje piatu najväčšiu lodnú flotilu na svete (prostredníctvom svojej divízie SAIC Anji Logistics), vyhlásila tender na dodávateľa 7 nových lodí, každá má mať kapacitu 8 900 vozidiel.
Čítajte viac Európu čaká invázia. V roku 2025 sa tu má predať 800 000 čínskych áut!Obe spoločnosti sa k objednávkam lodí rozhodli nevyjadrovať. V každom prípade na nich vidno, ako si veria. Výroba takýchto lodí totiž nie je záležitosťou mesiacov, ale rokov, takže musia rátať s výrazným a trvalým dopytom po svojich autách. A čísla hovoria, že môžu mať pravdu. Ako sme už napísali, aktuálne Čína predbehla Nemecko a je druhým najväčším svetovým exportérom automobilov. Za prvých 10 mesiacoch roku 2022 vyviezla do zahraničia takmer 2,6 milióna vozidiel, čím prekonala svoj vývoz za celý rok 2021.
Export áut, najmä z Ázie smerom do Európy ale aj do USA výrazne rastie, počet špecializovaných prepravcov áut sa však už roky nezvýšil. Aktuálne sú teda ceny prepravy áut vyhnané do maxima, čaká sa ne dlho, takže investícia do kúpy vlastnej prepravnej flotily môže z dlhodobého hľadiska predstavovať obrovskú konkurenčnú výhodu. A silné čínske automobilky o tom veľmi dobre vedia.