Konštruktéri sa už dávno zamýšľajú, akoby sa dala zachytiť energia pohybujúcich sa kolies. Dnes sa stráca v pružinách a tlmičoch vo forme tepla. Málokto tuší, že tlmiče sa zahrievajú počas jazdy na teplotu až 120 stupňov Celzia. Ak by sme dokázali pohyb kolies po nerovnej ceste premeniť na elektrinu, bol by to ďalší cenný zdroj energie v aute. Nie je nová myšlienka. Také Audi predstavilo svoje tlmiče eROT generujúce elektrinu už v roku 2016. A teraz prichádza BMW so svojou technológiou. Na vec sa ale pozrelo trochu inak. Namiesto tlmičov prichádza s komplexným systémom regeneratívneho zavesenia.
Čítajte viac BMW radu 8 má dni zrátané. Prežije len Gran CoupéSkladá sa z generátora s malým zotrvačníkom a jednosmernou spojkou. Systém je spojený s akčným členom, podobným stabilizátoru. Pri prejazde nerovnosti, keď sa koleso pohybuje nahor, dochádza k roztočeniu zotrvačníka. V tejto fáze ale ešte nie je aktívny generátor, pretože spojka je rozpojená. K spojeniu dochádza až pri pohybe kolesa nadol. Generátor vtedy využije naakumulovanú energiu a premení ju na elektrickú energiu, ktorú je možné uložiť do bežnej 12 V batérie, ale aj do vysokonapäťového akumulátora pri hybridoch či elektromobiloch.Koľko energie by bol schopný systém vyrobiť, BMW zatiaľ neprezradilo.
Čítajte viac BMW 3,0 CSL: Vzácna limitka oslavuje 50 rokov M. Nič kultovejšie nezoženieteV každom prípade to bude závisieť od kvality vozovky. Ak sa bude vozidlo pohybovať po rovnej diaľnici, množstvo energie bude zanedbateľné, na zlých cestách jej však systém dokáže produkovať viac. Audi napríklad tvrdí, že jeho tlmiče eROT dokážu produkovať rekuperačný výkon v závislosti od profilu cesty od 150 do 613 W. Na 100 km jazdy by systém ušetril priemerne tri gramy COO 2 na kilometer, čo v prepočte na spotrebu paliva predstavuje 0,13 litra na 100 km.Predpokladáme, že podobne to bude aj s riešením od BMW.
Čítajte viac BMW M2: Šesťvalec, manuál aj zadný náhon. Toto auto nás vracia do zlatých čiasSamozrejme, automobilky si musia spočítať, či táto úspora energie stojí za investície, ktoré si vyžaduje vývoj a výroba. Systém rekuperujúceho zavesenia kolies je totiž pomerne zložitý a drahý. Nepochybne sa premietne do ceny auta. Zatiaľ to asi nie je rentabilné. Ani Audi totiž tlmiče eROT zatiaľ nedoviedlo na výrobné linky. Pritom sa pôvodne predpokladalo, že sa dostanú do vlajkovej lode A8 už v roku 2017. Najlepšie by sa dala cena novej technológie „ukryť“ práve v luxusných autách vyšších tried a v drahých elektromobiloch. Napríklad v takom BMW i7, iX alebo novom plug-in hybride XM.