Pred dekádou sa mnohí domnievali, že na cesty sa čoskoro dostanú autonómne autá. Táto úloha sa však ukázala ako príliš náročná. Spoločnosti, ktoré samoriadiaci softvér vyvíjajú, doslova pália peniaze, ale žiaden použiteľný autopilot nepredstavili. Dobrým príkladom je Apple a jeho projekt Titan. Do tímu, ktorý vyvíja takzvaný Apple Car, leje americká spoločnosť už viac ako desať rokov miliardu dolárov ročne. Výsledkom malo byť auto bez volantu a pedálov, ktoré sa dostane na trh v roku 2025. Tento odhad ale Apple nevyšiel.
Teraz spoločnosť priznala, že so súčasnou technológiu nie je Apple Car realizovateľný. To ale neznamená, že nepríde. Apple však zľavil z nárokov a posunul termín premiéry na rok 2026. Novinka navyše dostane volant aj pedále, aby ju mohol ovládať človek, a jej autonómny režim bude funkčný len na diaľnici. To je naozaj veľký ústupok v porovnaní s pôvodnými plánmi. Až je otázne, prečo sa Apple snaží prísť s autom, ktoré svojimi schopnosťami nebude vytŕčať z pomedzi konkurentov. Technológiou na úrovni SAE 3 či 4 už predsa disponujú aj iné automobilky.
Čítajte viac 'Autonómna bublina' spľasla. Investori prichádzajú o miliardyApple tvrdí, že srdcom jeho autopilota bude palubný počítač s procesorom, ktorý bude približne štyrikrát výkonnejší ako používa Mac. Dáta má získavať z lidarov, radarových senzorov aj kamier, čím by sa Apple Car odlíšil od Tesly, ktorá sa spolieha len na kamery. Apple tiež skúma myšlienku vzdialeného riadiaceho centra, ktoré by pomáhalo vodičom ovládať autá z diaľky počas núdzových situácií. Novinka by mala stáť 120 000 dolárov, čím by sa zaradila k elektromobilom, akým je Mercedes-Benz EQS alebo Tesla S.
Od finále však delí Apple ešte veľa času a práce. Dokonca nie je schválený ani dizajn. Ten má byť potvrdený v priebehu roku 2023. Šušká sa, že Apple Car by sa mohol podobať na elektromobil Canoo rovnomenného kalifornského startupu. Ten ale patrí do triedy MPV, o ktorú dnes nie je záujem. Apple s takouto architektúrou počítal preto, že chcel cestujúcich usadiť proti sebe. Teraz ale vraj vyvíja o čosi konvenčnejší lejaut aj s miestom pre vodiča. Apple tiež nemá uzavretú otázku samotnej elektrickej technológie. Stále hľadá vhodného partnera na dodávky elektrických platforiems batériu a elektromotormi.
Čítajte viac Prvá autonómna nákladná loď preplávala oceán. So softvérom od HyundaiDizajn auta má pod palcom Ulrich Kranz, bývalý šéf Canoo, ako aj bývalí zamestnanciTesly, Lamborghini a Porsche. Softvérovú stránku systému zas vedie bývalý manažér Tesly Stuart Bowers, zatiaľ čo bezpečnostné systémy má na starosti bývalý výkonný riaditeľ Fordu Desi Ujkashevic. Automobilovú divíziu Apple tvorí približne 1 000 zamestnancov, je rozdelená do kampusov v Sunnyvale v Kaliforni, Ottawe, Zürichu a Arizone. Veľká časť inžinierskych prác, priemyselného dizajnu a vývoja softvéru sa vykonáva v Sunnyvale, zatiaľ čo časti operačného systému vyvíjajú v Ottawe, kde spoločnosť v roku 2016 zlákala pracovníkov z BlackBerry's QNX.
Tím spoločnosti v Zürichu zas vyvíja nástroj známy ako „Rocket Score“. Tento základný tím nedávno prišiel o Iana Goodfellowa, prominentného vývojára technológie umelej inteligencie. Reálne testy prebiehajú na bývalom polygóne Chrysleru mimo Phoenixu. Testovaciu oblasť „Shara“ kúpil Apple v roku 2021 za 125 miliónov dolárov. Autopilot zatiaľ Apple overuje na Lexusoch. Zdá sa, že Apple si na svoje ramená zobral príliš veľké sústo. Vyvinúť revolučný telefón a revolučné autonómne auto nie je totiž to isté. Ak nebude mať Apple dokonalý Autopilot, nebude mať vôbec zmysel vstúpiť na vysokokonkurenčný automobilový trh.