
Číslica 135 sa nám najviac spája s oveľa modernejším Favoritom, ale objavila aj na klasických Škodách typového radu 742. Ten predstavila česká automobilka ako Škodu 105/120 v roku 1976. V Mladej Boleslavi z toho však neboli nadšení. Toto auto nemalo totiž nikdy vzniknúť. Bolo len východiskom z núdze po tom, čo sa nepodarilo dostať na linky dokončené projekty 720 a 760 s predným náhonom. Automobilke neostávalo nič iné, ako opäť inovovať zastaranú techniku, ktorá mala základ ešte v Škode 1000 MB zo začiatku šesťdesiatych rokov, neskôr v Škode 100/110. A s ňou si musela vystačiť škodovka až do príchodu celkom nového Favorita predstaveného v roku 1987.

Favorit však neznamenal okamžitý koniec škodoviek so zadným náhonom a motorom vzadu. Na linkách totiž modelový rad 105/120 ostal neuveriteľných 14 rokov. Dožil sa teda ešte aj politických zmien v roku 1989. Posledné exempláre zmontovali v Škode v januári 1990. Išlo o výrazne modernizovanú verziu z roku 1983, ktorú spoznáte najmä vďaka novej maske s veľkými integrovanými svetlami či vďaka novým zadným svetlám. No najväčšie zmeny sa odohrali o rok neskôr, teda v roku 1984, keď sa objavili modely označené ako Škoda 130, 135 a neskôr 136. Tieto už ťažili z techniky Favorita, najmä stotridsaťpäťka a stotridsaťšestka. Mali totiž jeho motor.

To znamenalo príchod hliníkovej osemkanálovej hlavy, ktorá optimalizovala prúdenie zmesi v nasávaní. Vyhrievané sanie urýchľovalo zahriate karburátora v chladnom počasí. V porovnaní s motormi zo Škody 120 mali novinky väčší zdvihový objem 1 299 ccm a boli spojené s 5-stupňovými prevodovkami, čo znižovalo spotrebu a hluk. Stotridsiatka a stotridsaťpäťka mali výkon 43 kW, takže na stovku zrýchľovali za 15 sekúnd a dosiahli maximálku 150 km/h. Škoda 136 išla ešte ďalej. Úpravou dna piestov došlo k zvýšeniu kompresného pomeru a tým aj výkonu na 46 kW. Zrýchlenie na stovku sa tým skrátilo o desatinku sekundy a maximálna rýchlosť stúpla o 3 km/h.

To však nebol úplný koniec, pretože na export mierila aj Škoda 135 GLi so vstrekovaním paliva. Vlastne väčšina verzií 135 a 136 smerovala na Západ. Preto sú tieto Škody pomerne vzácne. U nás bolo len málo vyvolených, ktorí sa k nim dostali. To už bol dostupnejší skôr Rapid 135 a 136, teda kupé odvodené zo Škody 130. Väčšina týchto áut dnes neexistuje. Napokon, je to už 38 rokov. Keby ste ale zatúžili po spomienke na túto éru, jeden exemplár v parádnom stave existuje. Objavil sa už dávanejšie na internetovom bazáre mobile.de. To neprekvapí, pretože ako sme spomínali, Škoda 135 bola určená takmer výhradne pre západnú Európu.

Náš exemplár vo výbave GL vyrobili v roku 1988, teda už za čias Favorita. Okrem motora sa líšil od Škody 130 aj vyspelejšou zadnou nápravou. Na svoj vek má najazdených pomerne málo kilometrov, len 92 000. Nie je to zanedbateľné množstvo, ale auto predáva renomovaný predajca klasických vozidiel v Drážďanoch, čo je záruka, že je v perfektnom stave. Deklaruje, že auto prešlo kompletnou opravou pred šiestimi rokmi, nemá žiadnu hrdzu a je plne funkčné. Kabína disponuje luxusnejšou palubnou doskou z Rapidu aj jeho volantom. Vozidlo je tiež vybavené rádiom, strešným oknom a prednými hmlovými svetlami, prvkami, s ktorými mohli domáci zákazníci rátať len za príplatok.
