Mal to byť veľký comeback slávnej nemeckej značky Borgward, ktorá v roku 1961 zbankrotovala. V tom čase to bol poriadny šok, pretože Borgwardu patrila tretia medzi nemeckými výrobcoami áut. Možno si ešte niektorí pamätajú jej modely Borgward Hansa, Goliath, Loyd, luxusný americky ladený sedan P100, no najmä na slávne kupé Isabella. Reinkarnácia bola snom Christiana Borgwarda, vnuka zakladateľa spoločnosti. Ten formálne obnovil značku už v roku 2008 vo švajčiarskom Lucerne. Vietor do plachiet mal projektu zabezpečiť čínsky kapitál. Do Borgwardu vstúpila spoločnosť Being Foton Motor, ktorá chcela značku využiť na prienik do Európy.
Plány boli veľkolepé, ak nie megalomanské. Automobilka chcela vyrábať 800 000 vozidiel ročne a osloviť zákazníkov medzi mainstreamovým a prémiovým segmentom, podobne ako napríklad francúzske DS. Prvé sklamanie však prišlo už v roku 2015, keď Borgward na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom predstavil dlhoočakávaný novodobý model – SUV BX7. Novinka pôsobila nevýrazne, a navyše mierila len na čínsky trh. Až neskôr plánoval Borgward výstavbu závodu v nemeckých Brémach, pôvodnom sídle automobilky. K tomu však už nedošlo. V nasledujúcich rokoch prišli síce nové modely BX3, BX5 a BX6, no opäť ostali čínskou záležitosťou. No ani v miliardovej Číne nezaujali.
Čítajte viac Borgward Isabella: Plavný koncept je návratom do budúcnostiV roku 2017 predal Borgward len 44 380, rok nato dokonca len 32 942 áut a v roku 2020, zasiahnutom pandémiou, už len 8 740 vozidiel. Ale ani to nebol koniec kamikadze. O rok neskôr sa registrácie scvrkli na 3 600 áut. V Európe sa pohyboval odbyt v desiatkach kusov, keďže Borgward tu nedisponoval dílerskou sieťou. Navyše sa v priebehu času menila vlastnícka štruktúra. Being Foton Motor v roku 2019 predal 67-percentný podiel vo firme spoločnosti Ucar, ktorá sa zaoberala zdieľaním áut. Tá však nemala potrebné skúsenosti a ani 54 000 vozidiel, ktoré zaradila do svojho autoparku, nepomohlo Borgwardu chytiť druhý dych.
Zlyhali tiež pokusy nájsť investora. Jednoducho, staršia technika Audi, ktorú Borgward používal, úbohý dizajn a vysoká cena na zákazníkov nezabrali. Príbeh sa tak končí fiaskom. Automobilka vyhlásila v Číne bankrot a požiadala o povolenie na likvidáciu majetku. Rozhodnutie vydal minulý týždeň ľudový súd v Pekingu. História sa teda opakuje. Ostali len dlhy. V rokoch 2016 až 2018 vyprodukoval Borgward stratu 564 miliónov eur a vlani ďalších 640 miliónov. Je ďalším príkladom toho, že Čína už nie je zárukou prosperity pre zahraničných výrobcov. Čínske automobilky sa rapídne zlepšujú a začínajú ovládať domáci trh. Svoje o tom by vedela povedať Škoda či Jeep.