
Ešte pred rokom pôsobilo na ruskom automobilovom trhu 60 značiek. Dnes je ich iba 14! Autá predávajú v tejto krajine len tri ruské automobilky Lada, UAZ a GAZ, ku ktorým sa pridali výlučne čínske značky Haval, Chery, Geely, Exeed, Changan, FAW, Omoda, GAC, Dongfeng, Great Wall, a JAC. Žiadne iné sa do Ruska už oficiálne nedovážajú ani sa v Rusku nevyrábajú. Je to skutočná skaza. Výsledkom je, že trh s novými autami sa podľa odhadov v tomto roku prepadne minimálne o 1,1 milióna kusov. Analytici predpokladajú, že namiesto zvyčajného odbytu 1,5 až 1,7 milióna kusov sa v najlepšom prípade dostane k ruským zákazníkom 650-tisíc nových vozidiel.
Zatvorená je aj väčšina automobilových závodov, ktorých sa zahraničné značky zbavili v reakcii na ruskú agresiu na Ukrajine. Napríklad v Kaluge, Nižnom Novgorode, Petrohrade či v Moskve. Výnimkou je bývalý závod Renaultu v Moskve, v ktorom nedávno spustili produkciu Moskvičov pomocou čínskych modelov JAC, závod AvtoVazu kde sa podarilo rozbehnúť výrobu jednoduchších verzií Lád a, samozrejme, fabriky čínskych producentov. Rusi chcú ale dať do pohybu aj ďalšie „znárodnené“ fabriky, a to pomocou zahraničných investorov z krajín, ktoré neuvalili na Rusko sankcie.

Ako informuje denník Gazeta.ru, tamojšie ministerstvo priemyslu ponúkne vládnu podporu tým automobilkám, ktoré budú v Rusku ochotné vyrábať a zároveň uzatvoria technologické partnerstvo s ruskými výrobcami áut. Má ísť o špeciálne investičné zmluvy zamerané na výrobu, ale aj na vývoj. „Tento súbor opatrení je dostupný aj pre zahraničných investorov, ktorí prijali strategické rozhodnutie o dlhodobom partnerstve a investíciách do technologického rozvoja v Rusku,“ informovalo ministerstvo priemyslu a obchodu.

Objavili sa už správy, že takýmto spôsobom by sa mohla v roku 2023 obnoviť napríklad produkcia v bývalom moskovskom závode Mercedesu-Benzu alebo bývalom závode Nissanu v Petrohrade, ktoré boli prevedené do vlastníctva ruského výskumného inštitútu NAMI. Ak by sa to aj podarilo, ruská analytická agentúra Autostat predpovedá, že v budúcom roku sa môže podľa najoptimistickejších predpovedí počet značiek zvýšiť v dôsledku príchodu iránskej automobilky (Iran Khodro), začiatku predaja áut značky Moskvič a dvoch až troch čínskych automobiliek, na maximálne 17.
Napriek propagande o tom, že sankcie Rusko posilňujú, je zrejmé, aké devastačné následky spôsobujú ruskej ekonomike. Ruský predajca áut Aleksej Podšekoldin zo spoločnosti BN-Motors sa posťažoval, že sankcie uvalené na Rusko zo strany „nepriateľských krajín“ sú tvrdšie ako sankcie na Irán, Sýriu či Severnú Kóreu.