Čínske automobilky to myslia so vstupom na európsky trh výrazne naozaj vážne. Len nedávno sme písali o tom, že koncern BYD, ktorý vyrába elektrické a hybridné autá (na domácom trhu je schopný predávať elektromobily rádovo v státisícoch mesačne), si v októbri objednal predbežne šesť obrích prepravných lodí, každú s kapacitou 7 700 áut. Zaplatí za ne 5 miliárd juanov (v prepočte vyše 680 miliónov eur). A nie je sám.
Štátna spoločnosť SAIC Motor Corp., ktorá prevádzkuje piatu najväčšiu lodnú flotilu na svete (prostredníctvom svojej divízie SAIC Anji Logistics), vyhlásila tender na dodávateľa 7 nových lodí, každá má mať kapacitu 8 900 vozidiel.
Čítajte viac Renault bude vyrábať spaľovacie motory už len s Číňanmi. Vytvoria megapodnikV každom prípade vidno, ako si Číňania veria. Výroba takýchto lodí totiž nie je záležitosťou mesiacov, ale rokov, takže musia rátať s výrazným a trvalým dopytom po svojich autách. A čísla hovoria, že môžu mať pravdu. Aktuálne Čína predbehla Nemecko a je druhým najväčším svetovým exportérom automobilov. Za prvých 10 mesiacoch roku 2022 vyviezla do zahraničia takmer 2,6 milióna vozidiel, čím prekonala svoj vývoz za celý rok 2021.
Masívny nástup čínskych automobiliek v Európe predpokladajú aj analytici. V uplynulom roku európski výrobcovia doviezli na Starý kontinent približne 33 000 elektromobilov, vyrobených v Číne, v tomto roku to bude dvojnásobok. Za tri roky by sa v Európe mohlo predať takmer 800 000 áut čínskej výroby, z toho okolo 330 000 z čínskych závodov európskych automobiliek.
Čítajte viac Blíži sa bod zlomu? O dva roky dovezie Európa z Číny viac áut, ako tam vyvezieNiektoré čínske automobilky už teraz hovoria o svojom zámere postaviť továrne priamo v Európe, čo by dramaticky znížilo prepravné náklady, no na druhej strane by sa výrazne zvýšili ich výrobné náklady. A práve nízke výrobné náklady, dané lacnejšou pracovnou silou, lacnejšími surovinami a energiou sú kľúčovou výhodou čínskych automobiliek, vďaka ktorej dokážu ponúknuť lacnejšie autá, než tradičné európske automobilky, vyrábajúce „doma“.
Ale vyzerá to tak, že čínsky koncern BYD si to dobre zrátal. Podľa nových informácii totiž neplánuje postaviť v Európe jednu svoju výrobnú továreň, ako sa hovorilo skôr, ale rovno dve. Pôvodne sa hovorilo o tom, že BYD postaví v Európe závod na výrobu elektromobilov. Jeho viceprezidentka Stella Li pre Bloomberg potvrdila prípravu európskej fabriky a prekvapivo dodala: „Áno, je však možné, že to nebude jedna, ale dve továrne.“
Čítajte viac Euro NCAP: Čínske autá v crashtestoch opäť excelovali. Sú lepšie ako francúzskeBYD to v Európe skúsi s elektromobilmi. Konkrétne ide o kompaktný crossover Atto 3, veľké SUV Tang a sedan vyššej triedy Han. Európskym bestsellerom by sa však malo stať Atto 3, postavené na novej platforme s označením e-Platforma 3.0. Jej súčasťou je tepelné čerpadlo a elektrická hnacia sústava, ktorá integruje motor, menič, výkonovú elektroniku a palubnú nabíjačku. Cena čínskej verzie Atto 3 s názvom Yuan Plus začína v prepočte na sume približne 22 500 eur, v Európe bude jeho cena začínať niekde okolo hranice 38-tisíc eur.
Trhmi, ktoré sú pre BYD zaujímavé, sú Belgicko, Dánsko, Holandsko, Švédsko, Nemecko, Francúzsko a Spojené kráľovstvo. Na niektoré z nich už koncern BYD vstúpil, na ďalšie sa chystá v budúcom roku.