VW priznáva, že elektromobily sa predávajú zle. Riešiť to chce tragicky

Volkswagen chce prekvapivo znižovať kapacitu batérií, vďaka čomu by mohli byť elektromobily lacnejšie a dostupnejšie.

16.12.2022 14:00
ID5 Foto:
Volkswagen vsadil všetko na elektromobily.
debata (28)

Volkswagen sa nijako netají tým, že všetko vsadil na elektrické autá, inú alternatívu nepripúšťa a ešte krátko pred svojim nečakaným augustovým odvolaním šéf koncernu Herbert Diess hrdo vyhlasoval, že chcú z pozície svetovej jednotky na trhu s elektromobilmi zosadiť Teslu.

Pri pohľade na predajné štatistiky to tak ani zďaleka nevyzerá a aj nekritický pohľad na elektrické autá a ich „protežovanie“ stále Diessa napokon miesto. Neznamená to však, že by Volkswagen nemal patriť v oblasti rozvoja elektromobility k najsilnejším hráčom. Pokiaľ ide o európske ambície skupiny VW a jej snahu byť na trhu s elektrifikovanými autami v Európe jednotkou, nie je to prehnane ambiciózny plán. Európa je totiž pre koncern v tomto smere s obrovským náskokom najdôležitejším trhom.

Herbert Diess Čítajte viac Blesk z jasného neba: Rodinný klan Porsche odstránil šéfa koncernu VW!

A práve na ňom sa objavili pomerne veľké problémy s odbytom elektromobilov ako takých. Podľa vyjadrení vedúcich predstaviteľov koncernu Volkswagen rastúce ceny energie v posledných mesiacoch majú negatívny vplyv na dopyt po elektrických autách v celej Európe. Práve v tomto kontexte sa generálny riaditeľ divízie komponentov Volkswagenu Thomas Schmall vyjadril, že „predaj elektromobilov v Európe síce stále rastie, ale zišiel z cesty“.

Podľa neho si treba vziať príklad z USA, kde sa znižujúci sa dopyt po elektromobiloch snažia stimulovať rôznymi pomocnými opatreniami. Severoamerický trh „zrýchľuje vyšším tempom, ako sme v posledných mesiacoch očakávali“ v dôsledku stimulov, ako je zákon o znižovaní inflácie v USA, doplnil Schmall, podľa ktorého by sa dopyt v Európe mohol obnoviť v strednodobom až dlhodobom horizonte.

A cesta, akoby sa mohol dopyt stimulovať je podľa Schmalla v znižovaní kapacity batérií. VW totiž hľadá alternatívnu chémiu batérií, ktorá môže ponúknuť nižšiu účinnosť, ale nižšie náklady vzhľadom na rastúce ceny niklu a kobaltu. Takéto alternatívy by mohli prísť na trh už v roku 2026. „Znamená to menšie batérie, pretože vyokokapacitné batérie v malých autách sú drahé. Priemerný zákazník najazdí 40 kilometrov za deň, tak prečo potrebujete dojazd 500 kilometrov?“ pýta sa Schmall.

Volkswagen Čítajte viac Volkswagen stojí na križovatke. Pôjde ďalej slepou cestou?

Pri všetkom rešpekte k predstaviteľom Volkswagenu však nevieme takýto názor nazvať inak, než hlúpym, alebo ide prinajlepšom o absolútne nepochopenie úlohy auta, ktoré pre Európanov vždy predstavovalo slobodu, zosobnenú v možnosti dostať sa tam kam chcú, vtedy keď chcú. Navyše podľa všetkých prieskumov je pri rozhodovaní sa o kúpe elektromobilitu najviac limitujúcim faktorom vysoká cena a nízky dojazd. Ak sa Volkswagen rozhodne naozaj znižovať kapacitu batérií a dojazd elektrických áut v čase, keď všetci ostatní konkurenti robia pravý opak, môže to preň dopadnúť veľmi zle.

Plne elektrické vozidlá dosiahli v treťom štvrťroku podiel 6,8 percenta na celkových dodávkach koncernu VW, uviedla automobilka vo vyhlásení z 28. októbra. Ich koncernový predaj vzrástol o 25 percent na 366 400 kusov. Takto nevyzerá čísla zle, treba však povedať aj to, že napríklad v uplynulom roku bol v Európe celkový predaj nových áut na úrovni 9,7 milióna kusov.

28 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #elektromobil #elektromobilita #predaj elektromobilov #Thomas Schmall
Články podľa značiek