Volkswagen sa nijako netají tým, že všetko vsadil na elektrické autá, inú alternatívu nepripúšťa a ešte krátko pred svojim nečakaným augustovým odvolaním šéf koncernu Herbert Diess hrdo vyhlasoval, že chcú z pozície svetovej jednotky na trhu s elektromobilmi zosadiť Teslu.
Pri pohľade na predajné štatistiky to tak ani zďaleka nevyzerá a aj nekritický pohľad na elektrické autá a ich „protežovanie“ stále Diessa napokon miesto. Neznamená to však, že by Volkswagen nemal patriť v oblasti rozvoja elektromobility k najsilnejším hráčom. Pokiaľ ide o európske ambície skupiny VW a jej snahu byť na trhu s elektrifikovanými autami v Európe jednotkou, nie je to prehnane ambiciózny plán. Európa je totiž pre koncern v tomto smere s obrovským náskokom najdôležitejším trhom.

A práve na ňom sa objavili pomerne veľké problémy s odbytom elektromobilov ako takých. Podľa vyjadrení vedúcich predstaviteľov koncernu Volkswagen rastúce ceny energie v posledných mesiacoch majú negatívny vplyv na dopyt po elektrických autách v celej Európe. Práve v tomto kontexte sa generálny riaditeľ divízie komponentov Volkswagenu Thomas Schmall vyjadril, že „predaj elektromobilov v Európe síce stále rastie, ale zišiel z cesty“.
Podľa neho si treba vziať príklad z USA, kde sa znižujúci sa dopyt po elektromobiloch snažia stimulovať rôznymi pomocnými opatreniami. Severoamerický trh „zrýchľuje vyšším tempom, ako sme v posledných mesiacoch očakávali“ v dôsledku stimulov, ako je zákon o znižovaní inflácie v USA, doplnil Schmall, podľa ktorého by sa dopyt v Európe mohol obnoviť v strednodobom až dlhodobom horizonte.
A cesta, akoby sa mohol dopyt stimulovať je podľa Schmalla v znižovaní kapacity batérií. VW totiž hľadá alternatívnu chémiu batérií, ktorá môže ponúknuť nižšiu účinnosť, ale nižšie náklady vzhľadom na rastúce ceny niklu a kobaltu. Takéto alternatívy by mohli prísť na trh už v roku 2026. „Znamená to menšie batérie, pretože vyokokapacitné batérie v malých autách sú drahé. Priemerný zákazník najazdí 40 kilometrov za deň, tak prečo potrebujete dojazd 500 kilometrov?“ pýta sa Schmall.

Pri všetkom rešpekte k predstaviteľom Volkswagenu však nevieme takýto názor nazvať inak, než hlúpym, alebo ide prinajlepšom o absolútne nepochopenie úlohy auta, ktoré pre Európanov vždy predstavovalo slobodu, zosobnenú v možnosti dostať sa tam kam chcú, vtedy keď chcú. Navyše podľa všetkých prieskumov je pri rozhodovaní sa o kúpe elektromobilitu najviac limitujúcim faktorom vysoká cena a nízky dojazd. Ak sa Volkswagen rozhodne naozaj znižovať kapacitu batérií a dojazd elektrických áut v čase, keď všetci ostatní konkurenti robia pravý opak, môže to preň dopadnúť veľmi zle.
Plne elektrické vozidlá dosiahli v treťom štvrťroku podiel 6,8 percenta na celkových dodávkach koncernu VW, uviedla automobilka vo vyhlásení z 28. októbra. Ich koncernový predaj vzrástol o 25 percent na 366 400 kusov. Takto nevyzerá čísla zle, treba však povedať aj to, že napríklad v uplynulom roku bol v Európe celkový predaj nových áut na úrovni 9,7 milióna kusov.