Kým západní Nemci jazdili na Mercedesoch-Benz, BMW, Opeloch, Fordoch či legendárnom VW Golf, tí ktorí ostali po druhej svetovej vojne uväznení v pazúroch komunistického Ruska, sa museli uspokojiť s Wartburgom alebo Trabantom, vyrobeným z duroplastu. A ešte k tomu s dvojtaktom, ktorý zanechával všade, kde sa Trabant objavil, kúdol dymu a pach spáleného oleja. Pritom sa na túto „vymoženosť“ socialistického priemyslu čakalo celé roky. Trabant bol jednoducho smutným symbolom zaostávania sveta za železnou oponou. Napriek tomu naň mnohí nedajú dopustiť. Azda kvôli nostalgii. Napokon, pre mnohých bol prvým autom. Nevynímajúc bývalé Československo, kde mal Trabant 601 S pozíciu najlacnejšieho auta na trhu. Stál len 36 500 vtedajších korún.
Celé karavány Trabantov tiahli z Nemeckej demokratickej republiky aj s náhradnými dielcami počas prázdnin do Bulharska, či Rumunska na vytúženú dovolenku k Čiernemu moru a tí vyvolení, aj k Jadranu. Keď však padol Berlínsky múr, východní Nemci na svojho dymiaceho bakelitového miláčika rýchlo zanevreli a radšej dali prednosť ojazdeným, ale omnoho modernejším autám zo Západu. Trabantu nepomohol ani 4-taktný 4-valec s objemom 1,21 litra z Volkswagenu Polo, ktorý sa pod jeho kapotu dostal v samotnom závere kariéry. Ale vymazať z dejín ho i tak nemožno. Vyrábal sa v dvoch generáciách a celkovo zišlo z liniek závodu Zwickau neuveriteľných 3,2 milióna kusov. Väčšina z nich to má už dávno za sebou. Duroplast, vyrobený z odpadovej bavlny a syntetickej živice, síce nehrdzavel, no všetko ostatné áno.
Stále sú tu však fanúšikovia, ktorí nedajú na milovaný „trabi“ dopustiť a dokonca ich udržujú v perfektnom stave. Taký je aj príbeh exempláru, ktorý sa práve objavil na internetovom bazáre mobile.de. Ide vskutku o výnimočnú ponuku, teda, pokiaľ vo vás Trabant nevyvoláva pachuť komunistického režimu. Poľahčujúcou okolnosťou môže byť fakt, že tento bol vyrobený šesť rokov po páde Berlínskeho múru. Pochádza totiž z priam „tajomnej“ edície 444, ktorá je skutočnou kuriozitou. Vznikal totiž až v roku 1995, teda štyri roky po oficiálnom ukončení výroby, pravdepodobne z áut, ktoré nik nechcel. Šušká sa, že táto posmrtná séria najprv putovala z Nemecka do Poľska, následne do Turecka, no nakoniec sa s „dlhým nosom“ vrátila späť do Zwickau. Nik o ňu nemal záujem.
To môže vysvetľovať fakt, prečo bol náš exemplár Trabant 1,1 Edition 444 predaný až v roku 1996 a jeho dátum prvého prihlásenia pripadá až na rok 1999! Pravdepodobne bol jeho súčasný vlastník fanúšik Trabantu a už v čase nákupu s ním mal investičné úmysly. Aj preto má toto kombi najazdených len 3 726 km a je v stave takmer nového auta. Tak ako všetky 4-taktné Trabanty sa môže pochváliť 4-takným 4-valcom s výkonom 30 kW, radiacou pákou prevodovky na podlahe, nádržou premiestnenou do zadnej časti auta a dokonca prednými kotúčovými brzdami. Nová je tiež predná maska a zadné svetlá. Naopak, to čo ubudlo, je hluk a dym, ktorý sa pôvodne šíril z výfuku. Ak teda túžite po Trabante, verte, že lepší kúsok asi nezoženiete. Lenže lacné to nebude. V inzeráte „svieti“ odvážna cenovka 9 970 €.