Recurrent: Chlad ‘zabíja’ dojazd elektromobilov. U niektorých aj o tretinu

Elektrické autá sa zatiaľ konvenčným vozidlám nedokážu vyrovnať v niekoľkých ohľadoch. Jedným z najpodstatnejších je maximálny dojazd, a to nielen v ideálnych podmienkach, ale aj v tých náročnejších, medzi ktoré patrí zimné počasie.

19.12.2022 06:00
debata (61)
Najmenší rozdiel medzi prevádzkou v chladnom a... Foto: Jaguar
Jaguar I-Pace - 2018 Najmenší rozdiel medzi prevádzkou v chladnom a v teplom počasí dosiahol Jaguar I-Pace.

Mladá americká spoločnosť Recurrent vznikla s cieľom poskytnúť záujemcom o elektromobilitu objektívne informácie, ktoré im majú pomôcť pri výbere elektrického auta a následne aj pri prevádzke. Ako je známe, jazda a život s elektromobilom sa odlišujú od jazdy a života s autom so spaľovacím motorom.

Ak sa pre elektrické vozidlo rozhodne motorista žijúci v subtropickom pásme, kde počas celého roka nemrzne, bude s deklarovanými parametrami o spotrebe elektriny a o dojazde môcť počítať nezávisle od počasia. Lenže v miernom pásme už výskyt mrazov nie je ojedinelý a napríklad vo vyšších nadmorských výškach môže zima trvať tri alebo štyri mesiace.

elektromobilita Čítajte aj Šok: Prvá krajina Európy zvažuje zimný zákaz prevádzky elektromobilov

A práve rozdielu v dojazde v teplom a v chladom počasí sa firma Recurrent v analýze zamerala. Ako základ poslúžili údaje o viac ako 7 000 elektro­mobiloch a o ich dojazdoch pri teplote 21 stupňov Celzia a –3,5 stupňov Celzia. Do výberu sa dostalo 13 najrozšíre­nejších elektrických modelov v zámorí. Pokles dojazdu vyjadrili v percentách.

Najväčší pokles dojazdu sa ukázal v prípade Chevroletu Bolt (32 %), Fordu Mustang Mach-E (30 %) a Volkswagenu ID.4 (30 %). V praxi to znamená, že ak teplota klesne pod bod mrazu, so spomínanými autami prejdete takmer o tretinu menej kilometrov ako v ideálnej teplote pre batérie, čo je približne 20 °C.

ADAC - elektromobily v zime Čítajte aj Green NCAP: V mrazoch rastie spotreba elektrických áut aj o 70 %

O niečo menší pokles dosahujú Tesly, ktoré sú vo všeobecnosti veľmi energeticky efektívne, no aj im zimná prevádzka uberá od 15 % (Model X a Model Y) do 19 % (Model S) z dojazdu. Najmenší rozdiel medzi prevádzkou v chladnom a v teplom počasí dosahujú Audi e-tron (8%) a Jaguar I-Pace (3%).

Rozdiel v dojazde elektromobilov v chladnom a v teplom počasí podľa Recurrent

Poradie Model Pokles dojazdu v chladnom počasí
1. Chevrolet Bolt 32 %
2. Ford Mustang Mach-E 30 %
2. Volskwagen ID.4 30 %
4. BMW i3 24 %
5. Volkswagen e-Golf 23 %
6. Nissan Leaf 21 %
7. Hyundai Kona 19 %
7. Tesla Model S 19 %
9. Tesla Model 3 17 %
10. Tesla Model X 15 %
10. Tesla Model Y 15 %
12. Audi e-tron 8 %
13. Jaguar I-Pace 3 %

© Autorské práva vyhradené

61 debata chyba
Viac na túto tému: #dojazd #eleketromobily #dojazd elektromobilov
Články podľa značiek