Vieme, kam smeruje odvolaný šéf VW Diess. Nechce ho žiadna automobilka

Herbert Diess sa vracia na miesto, kde pôsobil ako člen dozornej rady už medzi rokmi 2015 až 2020.

21.12.2022 12:00
Germany Volkswagen, herbert diess Foto:
Herbert Diess bol už od svojho nástupu vnímaný ako kontroverzný šéf.
debata

Herbert Diess sa dostal do čela koncernu Volkswagen v roku 2015 a vydržal na tomto mieste až do polovice tohto roku. Od začiatku bol však pomerne kontroverzným šéfom. Príliš si servítku pred ústa nedával a častokrát sa kvôli svojim ostrým vyjadreniam dostával do sporov s odborármi.

Patril navyše k nekritickým obdivovateľom Elona Muska a netajil sa ambíciou, že chce, aby sa z Volkswagenu stala „európska Tesla“ a najväčší výrobca elektromobilov na svete. Tomuto cieľu podriadil všetko – a to až do tej miery, že to začalo spôsobovať problémy vo výrobe spaľovacích áut, na čo koncern ťažko finančne doplácal.

Volkswagen Čítajte viac Volkswagen stojí na križovatke. Pôjde ďalej slepou cestou?

Nevyšlo mu aj niekoľko ďalších vecí. Oponenti mu vyčítali, že podcenil nástup čipovej krízy a koncern Volkswagen kvôli tomu utrpel oveľa väčšie straty, než napríklad japonská Toyota a tiež to, že nezvládol čínsky trh, kde sa predaje koncernových áut výrazne prepadali. Taktiež nezvládol zbaviť koncern neustálych ťažkostí so softvérom. Doplatil na to Golf, Octavia aj ID.3. Vytvoril síce novú softvérovú divíziu Cariad, no jej výsledky sú slabé, čo znamená odloženie príchodu nových, najmä luxusných elektromobilov možno až o tri roky.

Diess napokon tlak z viacerých strán neustál a v júli tohto roku bol nečakane z pozície generálneho riaditeľa koncernu odvolaný. Vraj za tým stála koordinovaná snaha rodín Porsche a Piech, ktoré vlastnia viac ako polovicu hlasovacích práv a tiež 31,4-percentný podiel vo Volkswagene. Diess neodišiel úplne, ale dostal „zlatý padák“. Zmluvu s koncernom mal podpísanú až do roku 2025 a zostal v ňom vo funkcii plateného poradcu. Odhaduje sa, že do vypršania zmluvy a v závislosti od prevádzkových výsledkov automobilky a hodnoty akcií, si mohol Diess zarobiť približne 30 miliónov eur.

To sa však nestane, pretože Herbert Diess sa chystá zmeniť prácu. Nesiahla po ňom žiadna známa a ani menej známa automobilka, no v sektore automotive zostáva. Mal by sa totiž stať predsedom dozornej rady skupiny Infineon, vyrábajúcej polovodiče. Pre Diessa to svojim spôsobom predstavuje návrat, v rokoch 2015 až 2020 bol členom jeho dozornej rady.

Herbert Diess Čítajte viac Blesk z jasného neba: Rodinný klan Porsche odstránil šéfa koncernu VW!

Infineon patrí k veľkým dodávateľom čipov nielen pre automobilový priemysel. Ten však patrí k najväčším odberateľom. Len pre zaujímavosť – relatívne nedávno uzavrel Infineon kontrakt na dodávku čipov so Stellantisom, jeho hodnota je vyše jednej miliardy eur.

Diessovo vymenovanie ešte musí byť potvrdené na výročnej schôdzi spoločnosti 16. februára. Vo funkcii nahradí Wolfganga Edera (70), ktorý plánuje odstúpiť. „Teraz je ten správny čas na zmeny v dozornej rade,“ povedal Eder, ktorý túto funkciu zastáva od roku 2019. „Vzhľadom na veľmi náročné prostredie, v ktorom Infineon pôsobí, som rád, že môžem privítať Dr. Diessa ako ideálneho kandidáta. aby sa stal mojím nástupcom. Má vynikajúce znalosti o spoločnosti a priemyselnom prostredí.“

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Infineon #Herbert Diess #elektromobilita
Články podľa značiek