Inflácia, vojna na Ukrajine, pandémia, čipová kríza a s ňou súvisiaci nedostatok áut – to všetko sa v posledných dvoch rokoch prejavilo na cene nových, ale aj ojazdených vozidiel. Hoci sa už šíria správy, že rast cien použitých áut sa spomaľuje, nemecký internetový bazár Autoscout24 nemá pre záujemcov o „jazdenky“ dobré správy. Dáta jeho tradičného prieskumu AGPI síce pochádzajú z Nemecka, ale vzhľadom na to, že ide o najväčší európsky trh, jeho vplyv sa prejavuje v celej Európe. Závery sú jasné. Medziročne vzrástli ceny áut z druhej ruky o 19 % na priemerných 27 497 eur. Pritom už vlani boli ceny rekordné.
Podľa typu pohonu sa zdražovanie dotklo výrazne elektromobilov, ktoré zdraželi až o 30 %. Predávajú sa priemerne za 43 968 eur, čo zároveň znamená, že sú aj najdrahšou kategóriou medzi ojazdenými autami. V rebríčku nákladov vytláčajú na druhé miesto hybridy. Aj tie zdraželi o 17 % na priemerných 42 844 eur. Nie je to však maximálne percentuálne zdražovanie. Rekord si totiž vyslúžili autá na LPG, pretože ich ceny stúpli až o neuveriteľných 38 %. Ale ani klasické autá na benzín či naftu rast cien neminul. Kupujúci za autá s benzínovými motormi zaplatili tento rok o 20 % viac a za diesle o 17 % viac.
Čítajte viac CarVertical: Najrizikovejšie jazdené autá sú Tesly!Podobne prebiehalo zdražovanie aj z pohľadu segmentov. Najvyšší rast zaznamenali mikrobusy a dodávky. Zdraželi o 19 % na 23 662 eur. Malé autá sa predávajú o 18 % drahšie, autá strednej triedy o 17 % drahšie a kompakty o 156 % drahšie. Cenovým skokom odolali len športové áut, s rastom zanedbateľných päť percent, no ich priemerné cena je i tak rekordných 64 119 eur. Záujemcovia o ojazdené autá sa nemôžu spoliehať ani na to, že ušetria, ak sa rozhodnú pre staré autá. Dokonca aj veková kategória áut od 10 do 20 rokov podstúpila cenový rast o 31 %.
Za týmto vývojom stojí klasická trhová matematika. Rastie dopyt, ale nie ponuka. Autoscout24 uvádza, že okrem áut spaľujúcich zemný plyn došlo vo všetkých ostatných kategóriách k poklesu ponuky v dvojciferných číslach. Zásoby dieslov klesli o 23 percent a benzínových áut o 27 percent. Elektromobilov je o 39 percent menej a o 23 percent je menej hybridných vozidiel. Výnimkou nie sú ani modely na LPG. Pokles ich ponuky predstavuje 26 percent. To ale znamená, že ak sa predáva menej nových áut a dopyt po starších rastie, bude rásť aj vekový priemer áut v Európe. A to nie je dobrá správa pre plánovačov znižovania emisií CO2 v doprave.
Čítajte viac TÜV Report 2023: Megarebríček spoľahlivosti áut je vonku. Toto sú jeho hviezdy a prepadáky