BPA: Nové riziko elektromobilov? Nemusia ich uniesť garáže

Britská spoločnosť BPA upozornila na aspekt elektromobility, ktorý si zatiaľ nik nevšimol. K nešťastiu nemusí byť ďaleko.

28.12.2022 16:00
debata
Ladné krivky elektromobilov v skutočnosti... Foto: Tesla
Parkovací dom Ladné krivky elektromobilov v skutočnosti ukrývajú ťažké batérie. Čo sa stane s nadzemnou garážou projektovanou na autá polovičnej hmotnosti?

Debata o elektromobiloch sa nesie najmä v oblasti vysokých cien, nedostatočnej životnosti akumulátorov, dlhého nabíjania, krátkeho dojazdu či riedkej nabíjacej infraštruktúry. To všetko predstavuje problémy, na ktoré treba nájsť riešenia. A v mnohom sa to aj darí. Rastie aj počet nabíjačiek a moderné elektromobily sú nepomerne lepšie ako tie spred dekády – v rýchlosti nabíjania aj v dojazde. Sú ale aj ťažšie. A práve na tento aspekt upozornila britská spoločnosť BPA. Samozrejme, nejde o objav. To vie každý, lenže BPA dala hmotnosť elektromobilov do súvisu so statikou garáží či parkovacích domov. A to zatiaľ nik neurobil.

ID5 Čítajte viac VW priznáva, že elektromobily sa predávajú zle. Riešiť to chce tragicky

Mnohé parkoviská boli totiž projektované pred desaťročiami, keď referenčné auto, ako napríklad Ford Cortina, vážilo približne tonu. Odvtedy autá náramne pribrali, už len pre väčšie rozmery, väčšiu bezpečnosť, neporovnateľne luxusnejšiu výbavu či emisné systémy. Ale aj pre módu SUV. Priemerné auto v Európe dnes váži 1 402 kg a v USA 1 839 kg. To je len za posledné dve dekády nárast o 20,4, respektíve o 17 %. To však nie sme zďaleka na konci „prejedania“. Na scéne sú totiž elektromobily a práve tie stoja za zvyšujúcou sa nadváhou áut. Samozrejme, kvôli extrémne ťažkým batériám.

Akio Toyoda Čítajte viac Šéf Toyoty tvrdí, že autopriemysel sa bojí kritizovať elektromobily

Výsledkom je, že priemerný elektromobil v Európe váži 1 845 kg, čo je 443 kg viac v porovnaní s priemerom. A ani v USA to nevychádza lepšie. Tamojší elektromobil má 2 023 kg, o 184 kg viac, ako je priemer autoparku. V skutočnosti sú ale mnohé elektromobily ešte oveľa ťažšie. Uveďme zopár príkladov. Kým Renault Mégane E-Tech váži „len“ 1 700 kg, Škoda Enyaq iV 80 viac ako 2 000 kg, Mercedes-Benz EQE až 2 300 kg, BMW iX 2 600 kg a nové „superekologické“ Volvo EX90 neuveriteľných 2 800 kg.

elektromobil - nabíjanie Čítajte viac Raj elektromobilov? V Nórsku je ich nabíjanie už drahšie, než tankovanie nafty

A to nehovoríme o extrémoch – napríklad o Hummeri EV, na ktorý budete pomaly potrebovať vodičské oprávnenie na nákladiaky. Obavy BPA tak nie sú neopodstatnené. Predstavte si stovky dvojtonových áut v garáži projektovanej na polovičnú hmotnosť. „Pokiaľ sú autá ťažšie, než sa pri stavbe parkovísk projektovalo, následky môžu byť katastrofálne. Zatiaľ sa síce nič nestalo, ale je to len otázka času,“ tvrdí BPA. Samozrejme, proti tomuto výroku sa hneď strhla kritika zo strany obhajcov elektromobilov, ktorí tvrdia, že ide o bizarné informácie.

Také New AutoMotive sa napríklad pýta, prečo BPA neprišlo s podobnými obavami už v čase, keď sa dostali do módy ťažšie SUV. To ale len dokladuje, že nemá argumenty. Na extrémnej hmotnosti elektromobilov to totiž nič nemení. Navyše SUV povinné nikdy nebudú, ale elektromobily áno.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #parkovanie #elektromobily
Články podľa značiek