![Infračervené žiariče by dokázali znížiť...](https://ipravda.sk/res/2022/12/27/thumbs/lexus-rz-450e-2022-vyhrievanie-nestandard1.jpg)
Elektromobily a zima si príliš nerozumejú. Problémom je veľká spotreba elektrickej energie potrebnej na vykurovanie kabíny a z toho plynúce skrátenie dojazdu. Ak by bola kapacita akumulátorov dostatočná a boli by lacné, nestálo by to za reč. Ale ako vieme, akumulátory sú ťažké, extrémne drahé a aj tie najväčšie zabezpečia v ideálnych podmienkach dojazd maximálne 400 km. Ak sa ochladí, nebodaj pod bod mrazu, akčný rádius elektrického auta klesne o 30 až 50 %. Mnohé moderné elektromobily sú preto vybavené tepelnými čerpadlami, ale ani tie situáciu zásadne neriešia.
![Lexus RZ 450e - 2022](https://ipravda.sk/res/2022/04/21/thumbs/lexus-rz-450e-2022_17-stvorec.jpg)
Japonský Lexus preto prichádza s iným nápadom. Nie je extra revolučný, ale pomôcť by mohol. Vo svojom elektrickom crossoveri RZ 450e, ktorý je technologickým súrodencom Toyoty bZ4X a Subaru Solterra, chce využiť starú známu technológiu, používanú v domácnostiach. Namiesto ohrevu vzduchu, ktorý vstupuje do kabíny, sa ho pokúša ohriať infračerveným žiarením. Preto pod palubnú dosku namontoval dva žiariče, sálajúce na nohy predných cestujúcich. O bezpečnosť sa stará systém, ktorý pri dotyku zníži okamžite povrchovú teplotu na 43 stupňov Celzia. Lexus bude tento systém ponúkať za príplatok.
Infračervené žiariče majú menšiu spotrebu energie ako klasický systém zohrievania vzduchu, z čoho plynie aj základná výhoda – ušetrenie elektrickej energie na pohon vozidla. Zázraky však nečakajte. Teplo sa nedá vyrobiť z ničoho. Lexus ale tvrdí, že v porovnaní s klimatizáciou je možné takto zachrániť osem percent kapacity batérie. To znamená aj o osem percent dlhší zimný dojazd. Nie je to veľa, ale pri batériových elektromobiloch sa každé percento vyvažuje zlatom. Efektívnejšie kúrenie totiž umožňuje inštalovať do elektromobilu menší a lacnejší akumulátor. Veď dnes vás predĺženie dojazdu o 100 km stojí približne 10 000 eur.