Nemci už chystajú obmedzenia pre nabíjanie elektromobilov

Energetická kríza núti vlády pripraviť scenáre na obdobia, keď jej nebude dosť. Na rane sú aj elektromobily.

29.12.2022 16:00
debata (35)
Najväčším limitom elektromobilov nemusí byť v... Foto: Car Advice
Elektromobily - nabíjanie Najväčším limitom elektromobilov nemusí byť v dohľadnej dobe samotná kapacita batérií, ale nedostatok elektrickej energie.

Elektromobily sú obrovským „žrútom“ elektrickej energie. To nie je práve ideálne v čase, keď svet zápasí s energetickou krízou. Dobre si to uvedomuje aj Nemecko. Už dávnejšie pripravovalo zákon o takzvanom „vyhladzovaní špičiek“, teda napríklad o zákaze nabíjania elektromobilov v časoch, keď by hrozil nedostatok elektrickej energie, alebo v časoch, keď by bola sieť preťažená a hrozil by jej kolaps.

Tento zákon vyvolal pomerne negatívne reakcie, veď by ním bolo limitované používanie elektromobilov, o ktorých vás politici presviedčajú ako o jedinej technológii budúcnosti, a tak sa agenda krízových scenárov presunula z ministerstva hospodárstva a ochrany klímy na Federálnu agentúru pre elektrické siete (Bundesnetzagen­tur). Minister Robert Habeck prehodil obrazne horúci zemiak inému štátnemu orgánu, no ani ten neoklame fyzikálne zákony.

Parkovací dom Čítajte viac BPA: Nové riziko elektromobilov? Nemusia ich uniesť garáže

Tamojšia vláda síce tvrdí, že problém s nedostatkom elektrickej energie nehrozí, ale nemeckému Weltu sa podarilo dostať k dokumentom Bundesnetzagentur, ktoré naznačujú čosi iné. „Ak dôjde k preťaženiu siete, prevádzkovatelia elektrických sietí by mali byť schopní zabezpečiť, aby tepelné čerpadlá a súkromné nabíjačky pre elektromobily dočasne dostávali menej energie,“ píše Welt. Ako by to vyzeralo?

Akio Toyoda Čítajte viac Šéf Toyoty tvrdí, že autopriemysel sa bojí kritizovať elektromobily

„Prevádzkovatelia sietí by mali byť schopní obmedziť takzvané zariadenia s regulovateľnou spotrebou na 3,7 kilowattu. Nikto by nemal byť úplne odpojený,“ píše sa v dokumente Bundesnetzagentur. Na jednej strane je tu dobrá správa, že nabíjačky elektromobilov nebudú vypnuté, no každý majiteľ elektromobilu dobre vie, čo znamená nabíjací výkon 3,7 kW – extrémne dlhý čas nabíjania. Ak bude tento limit uplatnený na celú domácnosť, na elektromobil vám ostane ešte menší výkon.

Welt vypočítal, že ak by sa výkon, ktorý môžete použiť pre potreby wallboxu, znížil na 2,3 kW, nabijete elektrické SUV BMW iX za 51 hodín, teda za viac ako dva dni. Samozrejme, elektromobil nemusí byť nabitý úplne, denne nepotrebujete dojazd 300 či 400 km, ale dané opatrenia naznačujú, že budúcnosť elektrických áut nemusí byť ružová. Zatiaľ tvoria z vozového parku len zopár promile, ale čo bude o takú dekádu, keď automobilky už pomaly ani nič iné vyrábať nebudú?

© Autorské práva vyhradené

35 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #elektromobily #nabíjanie elektromobilov #energetická kríza
Články podľa značiek