KPMG: Dôvera automobiliek k elektromobilom klesla. Stačil na to rok

Toto nie je dobrý signál. Čoraz viac špičiek v automobilovom priemysle neverí na elektrické zajtrajšky. Ukázal to prieskum agentúry KPMG. Pochybnosti rastú.

30.12.2022 16:00
debata (14)
Čoraz viac manažérov v automobilovom priemysle... Foto: EV Charge +
Elektromobily Čoraz viac manažérov v automobilovom priemysle je skeptických voči záujmu o elektromobily v budúcnosti. Bude síce rásť, ale nie tak rýchlo ako mnohí predpokladali.

Nie je to tak dávno, čo šéf Toyoty Akio Toyoda prehlásil, že manažéri v automobilov priemysle majú strach hovoriť otvorenie o svojich pochybnostiach k elektromobilom. Jednoducho, vystupovať proti trendu tlačenému politikmi sa nepatrí. Skeptikov, ktorí taja svoje názory, dokonca označil termínom „mlčiaca väčšina“. A asi nebol ďaleko od pravdy, pretože najnovší prieskum agentúry GPMB, ktorý oslovil viac ako 900 manažérov v automobilovom priemysle, od výroby až po predaj, ukázal, že pochybnosti tu nielenže sú, ale dokonca rastú. A čím bližšie sú títo manažéri k zákazníkom, tým je ich skepsa k elektromobilite väčšia.

elektromobil - nabíjanie Čítajte viac Raj elektromobilov? V Nórsku je ich nabíjanie už drahšie, než tankovanie nafty

Kým ešte vo vlaňajšom prieskume manažéri predpokladali, že v roku 2030 dosiahne podiel elektromobilov na predaji nových áut 20 až 70 %, tento rok svoj odhad znížili na 10 až 40 %. To bude ale už len päť rokov pred európskym zákazom predaja áut so spaľovacími motormi. Odhad amerických šéfov je dokonca ešte nižší – na konci dekády majú predstavovať elektromobily len zhruba 30 % registrácií. Lenže díleri, ktorí sú v kontakte so zákazníkmi, neveria na viac ako 22 %. Dôvody obáv nie sú nové. Až 76 % opýtaných vidí ako najväčšiu prekážku vysokú cenu elektrických áut spojenú s infláciou. A potom sú tu obavy z nedostatočnej nabíjacej infraštruktúry.

Akio Toyoda Čítajte viac Šéf Toyoty tvrdí, že autopriemysel sa bojí kritizovať elektromobily

Na rozdiel od Európy, ktorá tlačí na elektromobilitu najviac, sú tu navyše regióny, ktoré vidia väčší zmysel napríklad v etanole (Brazília), hybridoch alebo vo vodíku (Japonsko) ako v čisto batériových autách. Zo štúdie teda vyplýva, že elektromobil nie je univerzálnym riešením pre budúcnosť a že v niektorých častiach planéty nedáva zmysel. Štúdia, ktorá prebehla v 30 krajinách sveta sa ale pýtala manažérov aj na iné trendy v automobilovom priemysle. Napríklad na autonómne riadenie. Asi neprekvapí, že aj tu dôvera poklesla. Kým však autonómne riadenie nebude povinné, elektromobily, aspoň v Európe, áno.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #automobilový priemysel #elektromobilita
Články podľa značiek