Keď koncern General Motors v roku 2021 prišiel o pozíciu lídra na americkom trhu, bol to pre Američanov šok. A vôbec nepreháňame – stalo sa tak totiž vôbec po prvýkrát od roku 1931. Prvenstvo GM „vyfúkla“ japonská Toyota, ktorá sa stala nielen najúspešnejšou značkou v USA, ale aj na celom svete. V tom čase mala viac polovodičov a ďalších komponentov a dokázala dodať na americký trh viac áut.
Z prvenstva sa však Japonci tešili len rok, v uplynulom roku sa General Motors opäť vrátil na výslnie a stal sa najúspešnejšou značkou v USA. A navyše s pomerne veľkým náskokom. Ak sa pozrieme na konkrétne čísla, tak americká automobilka v roku 2022 zvýšila predaj na domácom trhu o 2,5 percenta, čo znamená 2 274 088 predaných áut. Toyota na tom bola horšie, jej predaj v USA predstavoval 2 108 458 áut. To je o takmer 166 000 áut menej, než v uplynulom roku predal GM.
Genearal Motors, podobne ako aj európske automobilky v uplynulom roku prešiel na predaj drahších vozidiel s vyššou maržou. A zákazníkom to evidentne neprekážalo. Len pre zaujímavosť – vo 4. kvartáli vzrástol predaj koncernových áut GM v USA o 41 percent, pričom predaj luxusnej značky Cadillac však vzrástol až o 75 percent. Celkovo takmer polovicu predajov GM v minulom roku tvorili pikapy a drahšie veľké SUV s vyššou pridanou hodnotou.
Najúspešnejšie koncerny v USA (2022)
– | Značka | Predaj 2022 (ks) |
---|---|---|
1. | GM | 2 274 008 |
2. | Toyota | 2 108 458 |
3. | Ford | 1 837 603 |
4. | Stellantis | 1 542 301 |
5. | Honda | 977 636 |
Zdroj: J.D. Power a LMC Automotive
Toyota sa v USA ani zďaleka nemôže pochváliť tak úspešným uplynulým rokom ako GM. Odbyt jej áut v USA klesol takmer o desať percent, pričom predaj SUV sa znížil o 8,6 percenta. Konzultačná spoločnosť Cox Automotive odhaduje, že v roku 2022 sa v USA predalo celkovo 13,9 milióna kusov vozidiel, čo predstavuje pokles o 8 % v porovnaní s rokom 2021 a o 20 % v porovnaní so zatiaľ najlepším rokom 2016.
Niektorí analytici tvrdia, že zvyšovanie cien zo strany výrobcov automobilov na zmiernenie inflačných tlakov a rastúce úrokové sadzby v roku 2023 dosiahnu takú úroveň, ktorá bude pre mnohých zákazníkov neakceptovateľná a predaj áut začne výraznejšie klesať. Automobilky budú musieť zrejme opäť začať niektoré autá cenovo zvýhodňovať, čo je trend, ktorý bol počas pandémie pozastavený, keďže výrobcovia a predajcovia mali problémy s uspokojením dopytu, autá na trhu jednoducho chýbali uviedol TrueCar.