
Percento neúspešnosti v nemeckých autoškolách z roka na rok rastie. Združenie TÜV nedávno s odvolaním sa na údaje Federálneho úradu pre motorovú dopravu oznámilo, že v uplynulom roku neprešlo testami až 37 percent uchádzačov, kým v roku 2013 to bolo len 29 percent. Zhoršenie teda predstavuje až osem percent. V praktickom teste, teda zo skúšobnej jazdy na „vodičák“ skupiny B, vyletelo dokonca 43 percent žiakov. Ako je to možné?

Nejde len o to, že intenzita dopravy a počet predpisov sa za posledných 20 rokov výrazne zvýšili – a tým aj nároky na vodičov. Je tu ešte jeden vinník – iné vnímanie dopravy v porovnaní s generáciou pred dvoma dekádami. „Mladý človek, ktorý dnes prichádza do autoškoly, má úplne iné vnímanie dopravy – a to nižšie,“ povedal podpredseda Spolkového zväzu autoškôl Kurt Bartels. Pripisuje to najmä používaniu mobilných telefónov.

„Pozrite sa dnes do áut a zistíte, či sa mládež pozerá na cestu. Nie, nepozerá, pozerá sa na svoje smartfóny. A to isté platí, keď kráča,“ vysvetľuje Bartels. To je podľa neho dôvod, prečo mladým ľuďom chýba „prirodzená vnímavosť k dianiu v doprave“. Noví žiaci majú navyše problém s udržaním pozornosti. Napriek tomu záujem o vodičské oprávnenie rastie a autoškoly sú vyťažené. Dôvodom môže byť podľa Bartelsa aj nedávna pandémia, ktorá vyhnala ľudí z verejných prostriedkov a posadila späť do áut.