Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis a jeden z najvplyvnejších mužov automobilového sveta, veští európskemu automobilovému priemyslu ťažké časy. Najmä ak nezasiahne proti nástupu čínskych automobiliek. Ak politici v Európe nenájdu odpoveď na tlak čínskych automobiliek v Európe, dôjde k „strašnému boju“, povedal Tavares pre nemecký Automobilwoche na výstave spotrebnej elektroniky CES 2023 v Las Vegas. Podľa neho už dnes čínske značky expandujú na starom kontinente vďaka agresívnej cenovej politike a konkurencieschopným autám.
Čítajte viac Európania nad čínskymi autami ohŕňajú nos. ZatiaľTo môže viesť k výraznému zníženiu výrobnej kapacity európskeho automobilového priemyslu. „Cenový rozdiel medzi európskymi a čínskymi vozidlami je nezanedbateľný. Ak sa na súčasnej situácii nič nezmení, európski zákazníci strednej triedy budú čoraz viac siahať po čínskych modeloch. Kúpna sila mnohých ľudí v Európe citeľne klesá,“ vysvetľuje Tavares. A uvádza, že tunajšie regulácie výrobcom áut nepomahajú. Naopak znamenajú, že elektrické autá vyrobené v Európe sú asi o 40 percent drahšie ako porovnateľné vozidlá vyrobené v Číne.
Čítajte viac Jeep zbankrotoval v Číne! Čaká to aj ďalších?Podľa Tavaresa sa môže stať, že tunajší automobilový priemysel dopadne tak ako európsky priemysel so solárnymi panelmi. „Tento scenár už dobre poznáme. A je to veľmi pochmúrny scenár. Nemusí to tak ale byť,“ tvrdí Tavares. Európe navrhuje dve cesty. „Ak ponecháte európsky trh otvorený, potom nemáme na výber. Budeme musieť bojovať priamo s Číňanmi. A to platí aj pre celý dodávateľský reťazec automobilového priemyslu.“ Následky budú zničujúce. „Viedlo by to k nepopulárnym opatreniam – prepúšťaniu, zníženiu kapacít a presunu závodov do ekonomicky výhodnejších lokalít.“
Čítajte viac Čína začína ovládať svetový trh s elektromobilmi. Vyváža ich rekordné počtyDruhou možnosťou je ochrana trhu a reindustrializácia Európy vrátane návratu stratených odvetví. Tavares si ale uvedomuje, že najmä nemecký autopriemysel by z limitov pre Čínu nebol nadšený, pretože by to ovplyvnilo jeho aktivity v Číne. „Táto výzva sa podobá na kvadratúru kruhu, ak ale nič neurobíme, príde k strašidelnému zápasu,“ zopakoval Tavares. Už dávnejšie sa vyjadril, že boj s Číňanmi je nerovný. „Myslím si, že čínske automobilky by mali mať rovnaké podmienky pre vstup na náš trh, aké máme my, keď chceme predávať v Číne,“ povedal.
Čítajte viac Obsadí Čína svetový trh elektromobilmi? Už teraz útočí na TesluNarážal najmä na to, že ak chcú európski výrobcovia čínsky trh, sú povinní zakladať spoločné podniky s tamojšími výrobcami, čo znamená aj zdieľanie technológií. Aj preto čínske automobilky napredujú takým rýchlym tempom. Opačne to ale neplatí. „Nemali by sme chcieť, aby čínsky priemysel najprv prinútil európskych výrobcov kľaknúť na kolená a potom zvýšil ceny. Ak získajú príliš veľký podiel na trhu, mohlo by to mať zničujúce následky.“ A to hovorí šéf firmy, ktorá má v Číne spoločný podnik s čínskou spoločnosťou BYD, ktorá je najväčším výrobcom elektromobilov na svete a pre Stellantis dodáva aj batérie.