
Hlavnou hviezdou Mazdy je v súčasnosti nové SUV CX-60. Najmä kvôli novým radovým 6-valcom – benzínovému 3,0 Skyactiv-X a naftovému 3,3 Skyactiv-D. To je v dobe 3-valcovej a mohutnej elektrifikácie naozaj takmer provokáciou. A tam to nekončí, pretože pod kapotu Mazdy sa čoskoro vráti aj avantgardný rotačný motor, teda legendárny Wankel, ktorý bol roky úzko spojený s kupé RX. Tam ho ale nečakajte. Nič také ako športové kupé sa nechystá. Rotačná jednotka dostane celkom novú úlohu. O výkon naozaj nepôjde. Mazde sa totiž nepodarilo vyriešiť problémy s emisiami ani vysokou spotrebou.

Ako vieme, očakávať ho máme vo forme generátora v elektrickej Mazde MX-30. Tá sa predstavila už v roku 2019 a už v tom čase šokovala skromnou kapacitou batérií – len 35,5 kWh. To je naozaj málo ak uvážime, že už aj malý Peugeot e-208 má aspoň 50 kWh akumulátor. Malo to ale svoj dôvod. Mazda totiž počítala hneď od začiatku s verziou s predlžovačom dojazdu. A jeho funkciu zohrá práve kompaktný jednorotorový Wankel. Šušká sa o tom síce už dlhšie, no až teraz ide naozaj do tuhého. Mazda totiž zverejnila dátum a miesto premiéry Mazdy MX-30 s predlžovačom.

Stane sa tak 13. januára na autosalóne v Bruseli. Nová verzia konečne zbaví majiteľov stresu z vybitia batérií. Viac o novinke ale nevieme. Nepoznáme výkon ani približnú hodnotu dojazdu. Web Motor1 tvrdí, že Wankel bude pracovať pri konštantných otáčkach. Každopádne bude dojazd dlhší ako súčasných 210 km, aj to len v ideálnych podmienkach. Mazda ide aj tentoraz tak trochu proti prúdu. Konkurenčné automobilky totiž uprednostňujú plug-in hybridy alebo čisté elektromobily. Systém generátora opustilo aj BMW, keď ukončilo výrobu elektrického i3 REX, ktorý si vypomáhal motocyklovým dvojvalcom, potom čo, sa podarilo zvýšiť kapacitu jeho akumulátorov.
