Hlavnou hviezdou Mazdy je v súčasnosti nové SUV CX-60. Najmä kvôli novým radovým 6-valcom – benzínovému 3,0 Skyactiv-X a naftovému 3,3 Skyactiv-D. To je v dobe 3-valcovej a mohutnej elektrifikácie naozaj takmer provokáciou. A tam to nekončí, pretože pod kapotu Mazdy sa čoskoro vráti aj avantgardný rotačný motor, teda legendárny Wankel, ktorý bol roky úzko spojený s kupé RX. Tam ho ale nečakajte. Nič také ako športové kupé sa nechystá. Rotačná jednotka dostane celkom novú úlohu. O výkon naozaj nepôjde. Mazde sa totiž nepodarilo vyriešiť problémy s emisiami ani vysokou spotrebou.
Čítajte viac Je toto nová elektrická Mazda MX-5? Možno ánoAko vieme, očakávať ho máme vo forme generátora v elektrickej Mazde MX-30. Tá sa predstavila už v roku 2019 a už v tom čase šokovala skromnou kapacitou batérií – len 35,5 kWh. To je naozaj málo ak uvážime, že už aj malý Peugeot e-208 má aspoň 50 kWh akumulátor. Malo to ale svoj dôvod. Mazda totiž počítala hneď od začiatku s verziou s predlžovačom dojazdu. A jeho funkciu zohrá práve kompaktný jednorotorový Wankel. Šušká sa o tom síce už dlhšie, no až teraz ide naozaj do tuhého. Mazda totiž zverejnila dátum a miesto premiéry Mazdy MX-30 s predlžovačom.
Stane sa tak 13. januára na autosalóne v Bruseli. Nová verzia konečne zbaví majiteľov stresu z vybitia batérií. Viac o novinke ale nevieme. Nepoznáme výkon ani približnú hodnotu dojazdu. Web Motor1 tvrdí, že Wankel bude pracovať pri konštantných otáčkach. Každopádne bude dojazd dlhší ako súčasných 210 km, aj to len v ideálnych podmienkach. Mazda ide aj tentoraz tak trochu proti prúdu. Konkurenčné automobilky totiž uprednostňujú plug-in hybridy alebo čisté elektromobily. Systém generátora opustilo aj BMW, keď ukončilo výrobu elektrického i3 REX, ktorý si vypomáhal motocyklovým dvojvalcom, potom čo, sa podarilo zvýšiť kapacitu jeho akumulátorov.
Čítajte viac Mazda: Nový dieselový 6-valec je posledný svojho druhu. Euro 7 ešte dá!