Hekeri odhalili to, čo chcela Tesla pri kamiónoch utajiť. Ich nosnosť

Kamióny Tesla odvezú výrazne menej nákladu, než ich spaľovací konkurenti. Problémom sú ultraťažké batérie.

11.01.2023 16:00
Tesla Semi - 2022 Foto:
Prvé kamióny Tesla Semi využíva americká Pepsi Cola už niekoľko týždňov.
debata (16)

Prvé elektrické kamióny Tesla Semi už jazdia. A ako inak – polarizujú. Niekto je z ich spotreby a jazdných vlastností nadšený, iný im zas nevie prísť na dobré meno. My sme pred časom priniesli článok, v ktorom profesionálny vodič kamiónov podrobil veľmi tvrdej kritike – a do veľkej miery úplne oprávnenej – ergonómiu ich kabíny. Tá je vytvorená akoby dizajnéri dostali úplne voľnú ruku a akosi sa pozabudlo, že v nich budú jazdiť skutoční vodiči. A tí sa do nej potrebujú dostať, chceli by mať jednoduchý výhľad a základný komfort. Akosi sa s tým ale nerátalo. Viac sme o tejto téme písali v článku:

Tesla Semi - 2022 Čítajte viac Tesla Semi: Profesionál strhal kabínu revolučného ťahača. Je to iba hračka

Zaujímavé je, že pri otázke, koľko vlastne odvezú kamióny Semi nákladu, Tesla tvrdohlavo drží „bobríka mlčanlivsti“, hoci to je jeden z najdôležitejších parametrov výberu pre klientov. Naopak, všade sa chváli tým, aké majú tieto kamióny zrýchlenie, hoci práve pri nich je to absolútne nepodstatný údaj. Tento zaujímavý postoj nedal spávať hekerom, ktorým sa napokon tajomstvo kamiónov podarilo odhaliť, keď sa „nabúrali“ do ich infotainmentov. Konkrétne sa to podarilo hekerovi, ktorý sa na Tesly špecializuje a na Twitteri vystupuje ako „Greentheonly“. Písal o tom napríklad server Tesla Oracle v tomto článku.

A výsledok? Zo získaných dát o hrubej (kamión) a hrubej kombinovanej hmotnosti (kamión s prívesom) vypláva, že dokážu odviezť maximálne 15 ton nákladu, v niektorých variantoch dokonca len desať. Nosnosť do veľkej miery závisí aj od konfigurácie auta a celkovej kapacity jeho batérií. A to je v porovnaní s kamiónmi so spaľovacími motormi, schopnými v USA bez problému prepravovať vyše 21 ton nákladu veľký hendikep.

Pri nižšej prepravnej kapacite kamiónov ich buď musíte mať viac, respektíve absolvovať viac jázd. A ak to prerátate na spotrebovanú energiu, potrebnú na prevezenie nákladu, efektivita klesá. Nehovoriac už o tom, že pri dlhších trasách je kamión Tesla Semi prakticky nepoužiteľný. Nie kvôli dojazdu – nemá totiž ležadlovú časť, vodič v ňom teda nemôže prespávať.

16 debata chyba
Viac na túto tému: #Tesla #elektromobilita #tesla Semi #elektrický kamión
Články podľa značiek