Briti chcú zachrániť svet znížením maximálky na 100 km/h. Pomôže to?

Snaha Veľkej Británie o zníženie emisií CO2 znížením maximálnej rýchlosti a obmedzením individuálnej dopravy v nedeľu len ťažko spasí svet. Vlani totiž produkcia tohto skleníkového plynu celosvetovo stúpla. A malý fliačik na mape to asi nezmení.

12.01.2023 16:00
debata (19)
Prispeje zníženie maximálnej rýchlosti k... Foto: Pravda
Značka - 100 km/h Prispeje zníženie maximálnej rýchlosti k zníženiu emisií CO2?

Nedávna správa o globálnej produkcii CO2, zverejnená počas samitu COP27, ukázala, aké neúspešné je ľudstvo v boji s týmto skleníkovým plynom. Vlani sa jeho emisie dokonca v porovnaní s rokom 2021 o jedno percento zvýšili, keď krajiny sveta vyprodukovali 41 miliárd ton tohto plynu. Z toho 37 miliárd pripadá na spaľovanie fosílnych palív a štyri miliardy ton idú na konto rastúceho využitia pôdy odlesňovaním. Vlani sa na negatívnej bilancii podpísalo najmä oživenie leteckej dopravy a zvýšený podiel elektrickej energie vyrobenej z uhlia. Samozrejme, kvôli vojne na Ukrajine. Ešte horšie sú výsledky, ak sa na produkciu CO2 pozrieme z pohľadu celej dekády.

Americká investičná banka Goldman Sachs vo svojej štúdii tvrdí, že od roku 2012 do konca roku 2022 bolo do boja s otepľovaním investovaných 3,8 bilióna dolárov, no podiel fosílnych palív na výrobe energie v skutočnosti klesol za poslednú dekádu z 82 na 81 percent. No a vlaňajšok postihnutý „oživovaním uhlia“ sa postaral o návrat na hodnotu z roku 2021. Táto štúdia tiež tvrdí, že ľudská aktivita má na celkových emisiách CO2 podiel len 10 až 15 %, pričom ostatné zdroje CO2 pochádzajú z prírody. O to bezvýznamnejšia sa zdá snaha znížiť emisie CO2 v doprave elektrifikáciou.

Pneumatiky - pevné častice Čítajte viac Euro 7 straší už aj elektromobily. Ide o emisie z ich pneumatík

Navyše, ak neexistujú relevantné štúdie, ktoré by dokázali, že bilancia elektromobilu z pohľadu CO2 v jeho životnom cykle je nižšia, ako bilancia moderných áut so spaľovacím motorom. Briti, hoci tiež plánujú prechod na elektromobily a už dnes vedia, že ich klimatické ciele sú ohrozené, preto zvažujú iné možnosti. Parlamentná komisia pre environmentálny audit plánuje využiť odporúčania Medzinárodnej energetickej agentúry IEA – napríklad zníženie maximálnej povolenej rýchlosti vozidiel aspoň o 10 km/h – teda zo súčasných 70 mph (112 km/h) na 64 mph, čo je asi 100 km/h. A tiež zaviesť vo veľkých mestách nedele bez áut.

Emisie Čítajte viac Priemerné emisie nových áut: Slovensko je takmer najhoršie v Európe

Výbor tiež navrhuje, aby sa verejná doprava stala dostupnejšou a aby sa podporovala pešia a bicyklová doprava. Podľa IEA by sa tak mohlo ročne ušetriť 2,7 milióna galónov ropy denne. Ak sa tak ale stane iba v Británii, bude to kvapka v mori. „Aby Spojené kráľovstvo splnilo svoje následné uhlíkové ciele podľa zákona o zmene klímy z roku 2008 a Parížskej dohody, emisie z dopravy musia začať klesať oveľa rýchlejšie,“ dodáva správa. Briti tak priznávajú, že sú ohrozené. To aj napriek tomu, že za prielivom La Manche po prvýkrát predbehol predaj elektromobilov predaj naftových áut, no stále predstavujú len 16,5 % z nových registrácií.

Za neúspešným znižovaním emisií CO2 v osobnej doprave vidia Briti aj módu SUV, ktoré sú väčšie a ťažšie, nevynímajúc tie elektrické. Napríklad Ford Fiesta s trojvalcom 1.0 EcoBoost MHEV oficiálne vypúšťa 114 g CO2 na kilometer, zatiaľ čo väčší Ford Puma, ktorý je SUV verziou Fiesty, s rovnakým motorom produkuje 122 g/km. Podobne elektrický Peugeot e-208 dokáže prejsť až 225 míľ (362 km) na plné nabitie, zatiaľ čo väčší Peugeot e-2008, opäť SUV pendant 208, s použitím rovnakého motora a 50 kWh batérie zvládne iba 214 míľ (344 km). Potrebuje teda viac energie na prekonanie tej istej vzdialenosti.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #Veľká Británia #emisie #emisie áut #emisie CO2 #maximálna povolená rýchlosť #100km/h
Články podľa značiek