Hyundai ukázal ‘krabí‘ Ioniq 5. Dokáže skutočné divy

Divízia Hyundai Mobis sa na CES v Las Vegas pochválila unikátnou technológiou natáčania kolies. Inštalovala ju do svetového auta roka.

16.01.2023 14:00
debata
Systém e-Corner pracuje vo viacerých módoch -... Foto: Hyundai
Hyundai - e-corner Concept - 2023 Systém e-Corner pracuje vo viacerých módoch - podľa toho, či chcete parkovať, alebo sa otočiť na mieste.

Hyundai pracuje už niekoľko rokov na novom druhu pohonu, ktorý by oprostil kolesá od mechanického spojenia s hnacími hriadeľmi a motorom. Prvýkrát sme mohli vidieť výsledok jeho práce, presnejšie divízie Mobis, v roku 2018 na CES v Las Vegas, keď ukázala koncepčnú dodávku, schopnú priečneho pohybu. Teraz sa do Las Vegas Hyundai vrátil. A zdá sa, že k sériovému nasadeniu novej technológie je naozaj blízko. Systém e-Corner totiž implantoval do elektrického Ioniqu 5. Tým, že každé koleso je vybavené vlastným integrovaným elektromotorom a úplne nezávislým zavesením, môže sa natáčať v uhle takmer 90 stupňov v každom smere a nezávisle od ostatných. To dáva konceptu nevšedné vlastnosti.

Ako to funguje
Hyundai Kona - 2023 Čítajte viac Hyundai Kona: Druhá generácia odhaľuje tajomstvá. Ale nie všetky

V režime Crab Driving sa kolesá natočia 90 stupňov k sebe, čo umožňuje priečny pohyb auta. Netreba vysvetľovať, čo by to znamenalo pre parkovanie. Auto by sa doslova zasunulo na parkovacie miesto. Rovnako fascinujúci je mód Zero Turn, pri ktorom sú síce kolesá opäť natočené v uhle 90 stupňov, ale ich opačná rotácia znamená, že Ioniq 5 sa otáča okolo vlastnej osi. Má teda nulový polomer otáčania. V režime Pivot Run sa zasa natočia iba kolesá zadnej nápravy a vozidlo sa dokáže otočiť okolo osi predných kolies. Každý modul e-Corner obsahuje aj brzdový systém a odpruženie. Konštruktérom áut a najmä dizajnérom by takéto riešenie uvoľnilo ruky.

Integráciou pohonu, riadenia, zavesenia a bŕzd... Foto: Hyundai
Hyundai - e-corner Concept - 2023 Integráciou pohonu, riadenia, zavesenia a bŕzd do jediného modulu dosiahol Hyundai nezávislé ovládanie a natáčanie každého z kolies.

Prináša však aj isté nevýhody, napríklad vyššie neodpružené hmoty a tým zhoršenie jazdných vlastností pri dynamickej jazde, najmä na nerovnom povrchu. A tiež nutnosť vytvoriť pre natáčajúce sa kolesá viac priestoru v blatníkoch. Systém e-Corner by sa preto hodil najmä pre autonómne alebo zdieľané mestské vozidlá. Zdá sa, že po šiestich rokoch vývoja Hyundai naozaj pokročil. Napriek tomu na veľtrhu spotrebnej elektroniky v Las Vegas neuviedol, kedy sa tak stane. Ak áno, nepochybne uvidíme e-Corner aj v modeloch Kie alebo Genesisu. A možno ostane výsadou autonómnych mobilných systémov pre verejnú mestskú dopravu.

Hyundai - e-corner Concept - 2023
Hyundai - e-corner Concept - 2023
+1Hyundai - e-corner Concept - 2023
Hyundai  Universe Mobile Office Launching Čítajte viac Hyundai prerobil autobus na luxusnú open space kanceláriu

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #Hyundai Ioniq 5 #e-corner #riadenie kolies
Články podľa značiek