Sú nebezpečné a hyzdia mesto. V Paríži chcú zdieľané kolobežky úplne zakázať

Problém s kolobežkami sa tak vyhrotil, že Parížania o ňom budú v apríli dokonca hlasovať v celomestskom referende.

17.01.2023 20:00
kolobežka, elektrická kolobežka Foto:
Mnohí kolobežkári v Paríži nerešpektujú žiadne pravidlá a ohrozujú ostatných.
debata (6)

Zdieľané kolobežky, ktorých jazdí v metropole Francúzska približne 15 000, sa stali veľkým problémom, ktorý obyvateľov mesta polarizuje. A to až do takej miery, že 2. apríla tam vypíšu celomestské referendum s jedinou otázkou: bude mesto aj naďalej povoľovať zdieľané kolobežky?

V prípade Paríža ide o zásadnú vec, pretože je prvým veľkým hlavným mestom, ktoré sa v roku 2018 tejto službe úplne otvorilo a povolilo zdieľané kolobežky s možnosťou vyzdvihnúť ich a nechať na ľubovoľnom mieste. Už po dvoch rokoch, po sťažnostiach na „kolobežkovú anarchiu“, mesto zaviedlo tvrdú reguláciu. Znížilo počet spoločností s platnou licenciou na zdieľanie elektrických kolobežiek na tri, obmedzilo ich rýchlosť na 20 km/h, respektíve 10 km/h na frekventovaných uliciach, zakázalo jazdu v mestských parkoch a umožnilo parkovanie e-kolobežiek len na miestach na to určených. Ani to však nestačí.

Hlavným problémom je vraj bezohľadná jazda ich užívateľov, spôsobujúcich nehody a časté kolízne situácie a fakt, že „rozhádzané“ kolobežky hyzdia vzhľad mesta. Kvôli tomu Paríž už v septembri minulého roku pohrozil trom veľkým spoločnostiam, prevádzkujúcim zdieľané kolobežky, že im licenciu, ktorá vyprší tento rok v marci, už neobnoví.

Ide pritom o jediné tri spoločnosti, ktoré túto licenciu majú. Čísla totiž nepustia. Podľa dostupných štatistík prišlo za prvých osem mesiacov minulého roku 2022 v Paríži k 337 nehodám za účasti e-kolobežiek, čo je výrazné zvýšenie ich počtu oproti roku 2021, keď sa ich za rovnaké obdobie stalo 247.

Spoločnosti, prevádzkujúce zdieľané kolobežky si vážnosť situácie uvedomujú a v novembri prišli s návrhom, ako by sa dala bezohľadná jazda kolobežkárov na zdieľaných kolobežkách obmedziť. Jeho základom je zavedenie evidenčných čísiel pre všetky kolobežky – zdieľané aj súkromné. Vďaka tomu by malo byť jednoduchšie identifikovať problémových kolobežkárov.

kolobežka, Bolt Čítajte viac Nové pravidlá EÚ: Elektrokolobežky budú potrebovať PZP, elektrobicykle nie

Dvomi najčastejšími prehreškami sú v Paríži jazda na červenú a jazda vo dvojici na kolobežkách, určených pre jedného. Okrem nich k častým prehreškom patrí aj jazda po chodníkoch, parkoch a odstavovanie kolobežiek tam, kde to nie je povolené. Už niekoľko kolobežiek dokonca skončilo aj v Seine.

Aprílové referendum o zákaze zdieľaných kolobežiek sa prevádzkujúcim spoločnostiam nepodarilo odvrátiť a radnica je skôr za ich zákaz. Potvrdila to pre denník Le Parisien aj starostka Paríža Anne Hidalgová, ktorá vyhlásila, že aj ona sama je za zákaz zdieľaných kolobežiek, ale bude rešpektovať vôľu obyvateľov Paríža.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Paríž #kolobežky #zdieľané kolobežky #e-kolobežky #zákaz kolobežiek
Články podľa značiek