
To, že sa stane európskym autom roka 2023 SUV a že to bude s najväčšou pravdepodobnosťou elektromobil, bolo jasné už od konca novembra, keď odborná jury, zložená z 57 novinárov z 22 európskych krajín, zverejnila sedmičku finalistov. Až na Renault Austral so spaľovacími motormi, boli totiž všetky nominované modely práve elektrické SUV. Z radu vytŕčal okrem Australu aj VW ID.Buzz, pretože tento elektromobil je vlastne novodobým MPV. Výsledky, vyhlásené po prvýkrát na autosalóne v Bruseli, i tak mnohých prekvapili. Európskym autom roka sa totiž stal asi ten najmenej pravdepodobný model – Jeep Avenger.
Áno, je to SUV a elektrické, ale so samotnou značkou nemá veľa spoločného. Avenger je totiž nielen prvým batériovým Jeepom, ale aj prvým Jeepom v triede subkompaktov a prvým Jeepom bez pohonu oboch náprav. Vystačiť si musí s predným. Osud elektrickej štvorkolky predstavenej formou konceptu je totiž neistý. Rovnako ako predaj verzií so spaľovacím motorom, ktorý je potvrdený zatiaľ len pre Španielsko a Taliansko. Navyše, platforma Avengeru je dobre známa. Dodal ju Stellantis, ktorý na rovnakej architektúre už stihol predstaviť Citroën C4, Peugeot 2008 a 2008, rovnako ako Opel Corsa a Mokka, vrátane čisto elektrických verzií.

A ešte k tomu sa elektrická novinka Jeepu vyrába v Poľsku a čoskoro dostane ďalších súrodencov v podobe noviniek od Alfy Romeo a Fiatu. Napriek všetkému niet o víťazstve Avengeru najmenších pochybností. Získal totiž neuveriteľných 328 bodov, i keď bez ruských hlasov, čo bol 87-bodový náskok pred druhým VW ID.Buzz. Avengeru sa tiež podarilo získať 21 nominácií na prvé miesto, čím znova zatienil ambiciózne elektrické MPV od Volkswagenu. Jeep pravdepodobne očaril porotu sympatickým dizajnom, pretože technologicky nijako nevytŕča z radu. Pre Jeep je to obrovský úspech. Je to jeho vôbec prvé víťazstvo v tejto prestížnej európskej ankete, ktorá práve slávi 60 rokov od vzniku.

Tretiu priečku si privlastnil elektrický Nissan Ariya. Kia Niro skončila na štvrtej priečke, čo je tiež prekvapivé, pretože práve Niro dáva svojimi troma elektrifikovanými pohonmi zákazníkom na výber, ktorú ekologickú technológiu zvolia, aj vzhľadom na cenu. Na čistý elektromobil nemá totiž každý Európan. Finálne poradie uzatvára Renault Austral, Peugeot 408 a siedma Toyota bZ4X. Vstup Toyoty do sveta čistých elektromobilov sa teda nezačína extra žiarivo. Aj to je prekvapením, pretože práve bZ4X prichádza s revolučnou technológiou elektronického riadenia bez mechanického prepojenia medzi volantom a kolesami. Aspoň za to by si zaslúžila vyššiu priečku.
Uvidíme, nakoľko sa s vkusom poroty zhodnú reálni zákazníci. Zisk titulu totiž nutne neznamená aj komerčný úspech, ako sa ukázalo už viackrát. V každom prípade sa výsledky nekryjú ani s hlasovaním čitateľov webu auto.pravda.sk. Jeep Avenger skončil totiž na predposlednom šiestom mieste. Horšie dopadol už len Nissan Ariya. Jasným víťazom sa stal Peugeot 408 pred Toyotou bZ4X, VW ID.Buzz, Renaultom Austral a Kiou Niro.
Výsledky ankety Auto roka 2023
1. Jeep Avenger – 328

2. Volkswagen ID. Buzz – 241 bodov

3. Nissan Ariya – 211 bodov

4. Kia Niro – 200 bodov

5. Renault Austral – 163 bodov

6. Peugeot 408 – 149 bodov

7. Subaru Solterra/Toyota bZ4X – 133 bodov


A takto hlasovali čitatelia auto.pravda.sk
