Po odchode západných automobiliek z Ruska sa Rusom podarilo obnoviť alebo zachovať len výrobu áut, ktoré majú korene ešte v časoch socializmu. Napríklad Lady Granta, Lady Niva, UAZ-u Hunter či dodávky UAZ-452 – legendárnej dodávky s pohonom 4×4, známej skôr pod prezývkou Buchanka (bochník). Pri týchto autách si totiž Rusi vystačia bez západných komponentov. Beží síce už aj výroba Moskvičov, ale tie nie sú ničím iným ako preznačkovaným čínskym SUV JAC JS4, ktorý montujú z dovezených komponentov v bývalom závode Renaultu, „znárodnenom“ mestom Moskva.
Kuriózne je, že taký UAZ-4542, ktorý sa vyrába prakticky bez zmien od roku 1965, teda neuveriteľných 58 rokov, čaká dokonca bezemisná budúcnosť, o ktorej sa jeho pôvodným autorom nemohlo ani len snívať. Agentúra TASS priniesla totiž informáciu, že na okupovanom Kryme už ruskí konštruktéri vyvíjajú Buchanku s čisto elektrickým pohonom. Podľa Michaila Demuriu, predsedu združenia Rustranselectro, odštartuje združenie testy funkčných prototypov, ktoré budú testované na krymských cestách. Plánujú sa testy v horskom aj stepnom teréne. Potom má nasledovať homologizácia a malosériová výroba.
Čítajte viac MWM Spartan EV: Elektrický ruský UAZ je tu. Cenou omráčiProjekt je technicky podporovaný UAZ-om a čiastočne financovaný z grantu federálneho fondu pre inovácie. „Myslím, že na jar začneme s testovaním a so zlepšovaním. V lete alebo na jeseň by už auto malo byť hotové,“ spresnil Demuria. „V súčasnej dobe pracujeme na certifikácii komponentov pre prestavbu vozidla na elektromobil, aby sa v budúcnosti tieto stavebnice nepredávali domácim majstrom, aj keď aj to je možné, ale dodávali do našich ruských automobiliek, kde môžu takéto zariadenia inštalovať do hotových, sériovo vyrábaných ruských vozidiel,“ dodal recept na jednoduchú konverziu Demuria.
Čítajte viac UAZ 2206: Takto by mohla vyzerať ruská ‘Buchanka‘ o pár rokovRozhodnutie elektrifikovať Buchanku má byť výsledkom toho, že ide o veľmi rozšírený model, navyše využívaný v náročných podmienkach. Konverzia má byť pomerne jednoduchá, pretože pôvodný rozvod náhonu na všetky štyri kolesá aj pôvodná prevodovka ostanú bez zmien. Len benzínový 4-valec nahradí elektromotor s výkonom 104 kW a krútiacim momentom 320 Nm. Nový bude aj redukčný prevod. V podstate ide o koncept, ktorý nedávno použil Jeep pri svojom Wrangleri Magneto. A podobne to urobila česká firma MW Motors pri elektrifikáciu UAZ-u Hunter, ktorý ponúkala na trhu ako Spartan EV.
Elektrický pohon bude čerpať energiu z li-ion akumulátora so skromnou kapacitou 39 kWh, takže dojazd asi nebude silnou stránkou elektrickej Buchanky. Hoci Rusi sľubujú 300 km, je to čistá fikcia, zvlášť v teréne. Tipujeme to tak na tretinu. Aby však Buchanka neostal vybitá kdesiv horských oblastiach, za príplatok ponúkne výrobca benzínový generátor. Predpokladá sa, že o „nový" elektromobil by mohli mať záujem štátne podniky ako Rosněft a podobne, ktoré by nákupom podporili ruskú automobilovú výrobu v ťažkých časoch. Cena sa má pohybovať na úrovni dvoch miliónov rubľov, čo je asi 17 000 eur. Nie je to až tak veľa. Väčšou nástrahou bude preto prakticky neexistujúca nabíjacia infraštruktúra.
Čítajte viac RAF-2203: Bizarná ruská reklama na dodávku je triler. Nájdite si čas