
Holandsko je, podobne ako Nórsko, jedným z rajov elektromobilov. I keď tie tvoria zatiaľ len asi tri percentá ich autoparku. Lenže tempo predaja batériových áut prudko rastie a spolu s tým sa objavujú aj nové problémy. Podľa Holandskej asociácie automobilového priemyslu (RAI) nemá elektrická sieť šancu obslúžiť plánovaný počet elektromobilov. V súčasnosti je v tejto krajine približne 100 000 nabíjacích bodov, lenže do roku 2030 ich má byť pol milióna. V praxi to znamená, že každý deň by malo pribudnúť 155 staníc. No je tu oveľa vážnejší problém, než sú samotné nabíjačky.

Už dnes musia napríklad v Amsterdame v špičkách znižovať výkon rýchlonabíjacích staníc. Jednoducho, elektrická sieť je kapacitne na hrane. Čo bude o pár rokov? „V nadchádzajúcich rokoch môže dôjsť k vážnym výpadkom siete,“ varuje Frits van Bruggen, šéf RAI. Analytické centrum ElaadNL je presvedčené, že do dvoch rokov budú v Holandsku stovky štvrtí, kde nebude možné elektrické autá vôbec nabiť. A to majú Holanďania veľké plány aj v oblasti elektrifikácie nákladnej dopravy. Nabíjacie stanice pre úžitkové autá budú pritom potrebovať ešte väčší výkon a byť k dispozícii plný výkon kedykoľvek, aby nemali elektrické nákladiaky prestoje.

Holanďania vypočítali, že do roku 2050 bude elektrifikovaná flotila áut potrebovať štvrtinu súčasnej spotreby elektrickej energie v Holandsku. Asociácia RAI preto bije na poplach a vyzýva vládu, aby boli okamžite prijaté opatrenia na prevenciu proti preťaženiu siete. Jednak investíciami do rozvoja infraštruktúry, ale tiež akceptovaním iných alternatív – vodíka, syntetických palív či plug-in hybridov, ktoré môžu tiež prispieť k plneniu emisných cieľov. Zameranie sa len na batériové elektromobily považuje RAI za riskantné. Holandsko je pritom len malý model toho, čo sa bude čoskoro diať v celej Európe, ktorá sa zaviazala zakázať predaj áut so spaľovacími motormi už od roku 2035.
