Poplatky za registráciu áut by sa mali zásadne zmeniť. Doteraz bol princíp jednoduchý – čím vyšší malo auto výkon, tým vyšší bol poplatok. Pri starších autách sa ešte uplatňoval prepočítavací koeficient, založený na veku vozidla. Úmerne s vekom auta sa vďaka nemu registračný poplatok znižoval – a to pomerne výrazne.
Za staršie by sa malo platiť viac
Koeficient veku by však ml nahradiť ekologický a výsledkom bude, že registračné poplatky pre nové autá klesnú a pre staré sa zvýšia. A rásť budú úmerne s ich vekom a výkonom. Inak povedané – ak si teraz kúpite auto z roku 2007 s výkonom dajme tomu 147 kW (napríklad Octaviu RS), zaplatíte registračný poplatok 61 eur. Navrhovaná zmena by však znamenala, že za túto 16 rokov starú Octaviu zaplatíte od apríla registračný poplatok 609 eur. Ide o to, že za staršie autá s vysokými emisiami by sa malo platiť výrazne viac a tak by sa z tohto poplatku vlastne stala ekologická daň.
Čítajte viac Za staršie si priplatíme. Pozrite, ako sa menia poplatky za prihlásenie autaToto razantné zvýšenie poplatkov naštvalo mnohých, nehovoriac už o tom, že bolo prijaté maximálne pofidérnym spôsobom ako pozmeňujúci návrh k zákonu o zdanení výstavby plynovodu. Hlavne, aby sa o ňom nemuselo diskutovať.
Avšak diskusia – a veľmi ostrá – začala začiatkom tohto roku a vznikla dokonca aj petícia proti zrušeniu pripravovanej zmeny vo výpočte registračných poplatkov. Doteraz ju podpísalo už vyše 70-tisíc ľudí. Zákon, ktorého súčasťou bola pripravovaná zmena, prezidentka vetovala, takže poslanci o ňom budú hlasovať opäť.
A keďže verejnosť je rozhorčená, okamžite sa ozvali populisti, ktorí chcú pripravovaný zákon meniť. Poslanci Národnej rady SR by na základe pozmeňujúceho návrhu mali rokovať o znížení správneho poplatku pri prepise majiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1, ak sa nemení jeho evidenčné číslo. Ide o zníženie o 70 %, najviac však na hodnotu 33 eur. S návrhom prišli poslanci za OĽaNO Peter Kremský, Milan Kuriak, Richard Vašečka, Peter Liba a Peter Vons.
Zmena v chystanej zmene
Dôvodom zmeny je, že výška správneho poplatku je pri zápise vozidiel závislá od výkonu motora. V cene sa premieta viacero faktorov, ako napríklad emisie, stupeň záťaže na vozovku, a tým jej opotrebovanie, čoho dôsledky znáša potom štát pri opravách poškodených ciest. Pri ďalšom predaji auta novému majiteľovi a zápise do evidencie vozidiel však už platba správneho poplatku podľa navrhovateľov nemá zmysel.
Čítajte viac Diskriminačný? Pripravovaný zákon o registračných poplatkoch poburujePoslanci preto navrhli, aby sa poplatok výrazne znížil, ak sa mení len majiteľ a evidenčné číslo auta ostáva to isté. Odstraňuje sa tým aj celková administratíva a záťaž na úradníkov.
To však nedáva zmysel. Po novom totiž môže byť nielen konkrétne EČV viazané na vozidlo po celú dobu jeho života (tým by sa registračný poplatok znížil o 70 percent pri každom prepise), ale aj to, že majiteľ si pôvodné EČV môže nechať a do mesiaca s ním zaevidovať nové vozidlo. Prečo by vodiči v tomto prípade mali byť diskriminovaní a platiť poplatok v plnej výške, nám nie je jasné.
Navyše – aký má zmysel zmena pravidiel, keď sa spolu s ňou prijme výnimka v takom rozsahu, že absolútne nivelizuje pôvodný zámer zmeny. Namiesto populistických riešení, šitých horúcou ihlou by bolo dobré zákony pripravovať tak, aby sa muchy v nich vychytali pri diskusii, predchádzajúcej ich schváleniu.
Pôvodní navrhovatelia, na čele s poslancom Mariánom Viskupičom (SaS), sa však takejto diskusii chceli za každú cenu vyhnúť a preto si takto dôležitý návrh nechali narýchlo schváliť ako prívesok úplne iného nesúvisiaceho zákona. A teraz sa im dôsledky tohto vypočítavého postupu na hrane ústavnosti vracajú ako bumerang.