Automobilky začali tichý odchod z Číny. Dôvodom nie je len covid

Západné automobilky by nerady zažili v Číne podobný scenár ako vlani v Rusku. Podľa Financial Times tak zavelili na ústup. Zatiaľ v tichosti.

, 24.01.2023 16:00
polestar Foto:
Jednou z automobiliek, ktoré vyrábajú v Číne, je aj Polestar.
debata (16)

To, že západným automobilkám sa posledné roky v Číne nedarí tak ako ešte prednedávnom, nie je tajomstvom. Môže za to rast konkurencie domácich značiek, ktoré často odkopírovali technológie Západu. Podmienkou vstupu na miliardový čínsky trh bola totiž tvorba spoločných podnikov s čínskymi a tým aj „zdieľanie“ technológii. Fungovalo to dobre. Lacná pracovná sila v Číne bola vodou na mlyn západným automobilkám. Mnohé z nich pre zníženie nákladov dokonca presunuli do Číny výrobu viacerých modelov. Spomeňme Volvo, ktoré už zopár rokov vyrába svoje vlajkové lode výlučne v Číne.

Do Číny sa presťahovala aj výroba Smartov a Mini najnovšie vyrába elektrické Mini SE len v Číne. Renault zas plánuje čínsku výrobu spaľovacích motorov a elektrickú Daciu Spring vyrába len tam. Čína je tiež najväčším výrobcom náhradných dielcov, ktoré sa exportujú do celého sveta. A tak by sme mohli pokračovať ďalej. Tým sa ale Západ stal od Číny extrémne závislý. Čo to znamená, pocítili automobilky minulý rok. Nulová tolerancia Číny k pandémii COVID-19 viedla totiž nekompromisnému zatváraniu závodov a výpadkom dodávateľskej siete. Ešte väčším strašiakom je ale rastúce napätie medzi Čínou a okolitým svetom pre jej postoj k vojne na Ukrajine.

Čína - prístav Peking Čítajte viac Šéf Stellantisu varuje pred Čínou: Ak nezasiahneme, dôjde k ‘strašnému boju‘

Čína sa bez okolkov chytila príležitosti obsadiť ruský trh po tom, čo sa z neho stiahla väčšina západných koncernov – od Volkswagenu cez Hyundai a Kiu až po Renault, Nissan, Mercedes-Benz či BMW, ktoré mali v Rusku aj svoje závody. Nulová solidarita s Európou a USA vytvára obrovské riziká pre budúcnosť podnikania v Číne. Znižovanie závislosti je potom logické. Západní výrobcovia by nechceli totiž zažiť v Číne čosi podobné ako v Rusku, keď sa vzťahy nedajbože vyostria. Také Volvo oznámilo ústami šéfa Jima Rowana, že bude využívať viac dielov vyrábaných mimo Číny.

Hovorca Fordu Ted Cannis sa zasa domnieva, že „celý automobilový priemysel teraz prechádza masívnou prestavbou logistických operácií“ a „dodávateľské reťazce budú v centre pozornosti nasledujúceho desaťročia“. Koncern General Motors uviedol, že už vyrába väčšinu dielov pre svoje severoamerické závody v americkom regióne, pričom poznamenal, že „problémy s dodávateľským reťazcom v posledných rokoch zvýšili dôležitosť modelu flexibilného získavania zdrojov“. Mazda tiež oznámila, že presúva výrobu množstva dielov z Číny do Japonska. Honda zvažuje možnosti, ako obmedziť riziko dodávateľského reťazca.

geely Čítajte viac Číňania už európske automobilky nepotrebujú. Skôr Európa sa začína báť čínskych značiek

Svoje zastúpenie na čínskom trhu tak začali znižovať aj japonské spoločnosti, ktoré sú od čínskeho trhu menej závislé, píše Financial Times. Odborníci tvrdia, že veľké svetové automobilky pravdepodobne úplne neopustia čínsky trh vzhľadom na jeho veľkosť. Očakáva sa však, že objem dodávok z Číny sa bude postupne znižovať a komponenty a autá tam vyrábané pre zahraničné automobilky sa budú predávať len v rámci Číny. To im umožní obmedziť svoju závislosť od čínskej produkcie a zároveň zásobovať svoje továrne v Číne.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilová fabrika #výroba áut v Číne #závislosť na Číne #sťahovanie výroby
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek