Ford plánuje v Európe kvôli elektroautám vo veľkom prepúšťať. Ruší aj výrobu

Aktuálne chce americká automobilka prepustiť 3 200 ľudí a zároveň rokuje o predaji svojej najväčšej európskej fabriky Číňanom.

25.01.2023 17:00
Foard - Saarlouise Foto:
Foard chce fabriku v Saarlouise, kde pracuje až 14 000 ľudí predať Číňanom.
debata (7)

Takmer presne pred rokom sme písali o štúdii štúdia združenia CLEPA (European Association of Automotive Suppliers), v ktorej sa tvrdí, že pri radikálnom zákaze spaľovacích motorov môže v Európe v priebehu piatich rokov zaniknúť vyše 350-tisíc pracovných miest. Samozrejme, vzniknú aj nové príležitosti, najmä v sektore výroby batérií a v oblasti vývoja softvéru, ale i tak bude celkový počet ľudí v automobilovom priemysle výrazne nižší ako dnes.

Vtedy to mnohí považovali za prehnané falošné správy, ktoré šíria odporcovia elektromobilov, aby vyvolali strach. Ibaže v podobnom duchu sa vyjadrujú aj manažéri veľkých automobilových koncernov, najmä Carlos Tavares, šéf Stellantisu. Ten však už pristúpil aj k činom. Kvôli nerentabilite a vysokým nákladom spojeným sprechodom na elektromobilitu nechal zatvoriť jeden z amerických závodov Jeepu. Viac sme o tom písali v nižšie uvedenom článku:

belvidere Čítajte viac Fabrika Stellantisu v Illinois končí. Jeep Cherokee má neistú budúcnosť

Ford je na tom podobne, jeho budúcnosť v Európe je neistá. Minulý rok oznámil, že v roku 2025 zatvorí svoj závod v nemeckom Saarlouise, kde 6 000 zamestnancov montuje Focus. Podľa najnovších správ aktuálne americká automobilka rokuje o jeho predaji s čínskym výrobcom elektrických vozidiel BYD. Ten vyhlásil, že v dohľadnom čase by chcel otvoriť v Európe hneď dve továrne.

Svetlú budúcnosť pred sebou nemá ani ďalšia fabrika Fordu vo Valencii, kde dnes pracuje 4 500 ľudí. „Valencia zažije významné zníženie počtu pracovných miest, keď sa Ford upriami na elektrickú budúcnosť," varoval minulý rok vtedajší šéf európskej divízie Fordu Stuart Rowley. „Realita je taká, že výroba elektromobilov si vyžaduje menej ľudí,“ vysvetlil. Rowley musel koncom minulého roku zo svojej funkcie odísť spolu s ďalšími topmanažérmi automobilky.

Na kurze, zameranom na výraznú redukciu zamestnancov kvôli elektromobilite to však nič nezmenilo. Ford Motor totiž plánuje „veľké upratovanie“. V Európe chce zrušiť okolo 3200 pracovných miest, pričom prepúšťanie sa týka predovšetkým Nemecka.

Herbert Diess Čítajte viac Volkswagen vraj plánuje prepustiť až 30-tisíc zamestnancov

Ford podľa hovorcu IG Metall do polovice februára rozhodne o tom, koľko presne zruší pracovných miest v Európe. Americká automobilka tiež plánuje premiestniť časť vývoja do USA. Plánované prepúšťanie je súčasťou snahy automobilky o zníženie nákladov.

Rastúce ceny materiálov používaných pri výrobe batérií pre elektrické vozidlá sú údajne pre Ford veľkým problémom. Automobilka si stanovila za cieľ, aby do roku 2030 polovica z jej globálneho predaja pripadala na elektrické vozidlá. Ford nedávno vyhlásil, že musí zvýšiť svoju konkurencieschop­nosť a že prechod na výrobu elektrických vozidiel si vyžaduje štrukturálne zmeny.

7 debata chyba
Viac na túto tému: #prepúšťanie #Ford #elektromobilita #elektormobily
Články podľa značiek