V kategórii nových osobných vozidiel M1 dosiahli registrácie nových vozidiel podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu 78 841 vozidiel, čím medziročne vzrástli o 4,15%. Vzhľadom na celkové predaje nových áut v EÚ, kde väčšina trhov skončila v červených číslach, to možno považovať za veľmi dobrý výsledok. Asi neprekvapuje, že aj naďalej doslova „valcujú“ slovenský trh SUV a crossovery. Predalo sa ich 39 668 kusov, čo je trhový podiel 50,3 percenta. Takže prakticky každé druhé nové predané osobné auto na Slovensku bolo v uplynulom roku SUV alebo crossover.

Pokiaľ ide o celkové čísla, tak lídrom na Slovensku zostala značka Škoda s celkovým predajom takmer 14 000 áut a výrazným náskokom pred trojicou ázijských značiek Hyundai, Kia a Toyota. Škoda je zároveň jedinou značkou s ročným predajom nad 10 000 áut, druhému Hyundaiu k dosiahnutiu tejto hranice chýbalo len 739 áut.
10 značiek, ktoré v roku 2022 predali na Slovensku najviac áut
(do tabuľky sme zaradili len značky s ročným predajom nad 100 kusov)
Značka | Predaj 2022 (ks) | Trh. Podiel | Predaj 2021 | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
ŠKODA | 13 850 | 17,57% | 15 359 | –9,82% |
HYUNDAI | 9 261 | 11,75% | 8 150 | 13,63% |
KIA | 8 931 | 11,33% | 7 718 | 15,72% |
TOYOTA | 8 283 | 10,51% | 6 057 | 36,75% |
VOLKSWAGEN | 6 890 | 8,74% | 7 053 | –2,31% |
DACIA | 3 728 | 4,73% | 2 741 | 36,01% |
PEUGEOT | 3 359 | 4,26% | 3 955 | –15,07% |
MERCEDES-BENZ | 2 631 | 3,34% | 2 598 | 1,27% |
OPEL | 2 255 | 2,86% | 2 402 | –6,12% |
BMW | 2 244 | 2,85% | 2 329 | –3,65% |
Dáta: ZAP SR
Slovensko nie je výnimkou v tom, že aj keď predaje áut sú v posledných troch rokoch kvôli kríze slabšie, darí sa luxusným značkám. V roku 2022 u nás najviac rástol predaj francúzskej exkluzívnej značky DS a, na rozdiel od globálneho predaja, bola s medziročným nárastom na úrovni takmer 65 percent úspešná aj značka Lexus. To je pomerne zaujímavé, pretože v rámci predajov v EÚ Lexus medziročne výrazne – o vyše 15 percent – klesol.
Určitou anomáliou je aj SEAT, ktorý medziročne v rámci celej EÚ klesol dramaticky, až o vyše 40 percent, no na Slovensku dokázal svoj predaj zvýšiť oproti roku 2021 takmer o rovnakú hodnotu, o akú v EÚ klesol. A to sme ešte nespomenuli Cupru, ktorá „je na koni“ v celej EÚ a aj na Slovensku sa stala druhou najrýchlejšie rastúcou značkou, pričom medziročne svoje predaje zvýšila o vyše 100 percent.

Vyzerá to tak, že po viacerých neúspešných pokusoch sa na Slovensku konečne podarilo etablovať aj kórejskej značke SsangYong ktorá sa s medziročným predajom takmer tisíc áut a nárastom skoro o 60 percent stala štvrtou najrýchlejšie rastúcou značkou na Slovensku.
10 značiek, ktoré na Slovensku v roku 2022 najrýchlejšie rástli
(do tabuľky sme zaradili len značky s ročným predajom nad 100 kusov)
Značka | Predaj 2022 (ks) | Predaj 2021 | Rozdiel |
---|---|---|---|
DS | 232 | 83 | 179,52% |
CUPRA | 314 | 146 | 115,07% |
LEXUS | 401 | 244 | 64,34% |
SSANG YONG | 954 | 604 | 57,95% |
SEAT | 1 332 | 960 | 38,75% |
TOYOTA | 8 283 | 6 057 | 36,75% |
DACIA | 3 728 | 2 741 | 36,01% |
FORD | 1 197 | 903 | 32,56% |
FIAT | 627 | 532 | 17,86% |
AUDI | 1 217 | 1 041 | 16,91% |
Dáta: ZAP SR
Nižšie uvedená tabuľka ukazuje, ktoré značky na Slovensku medziročne najviac klesli a v podstate kopíruje trend v EÚ. V rámci Únie majú zlý rok za sebou aj inak tradične silné francúzske značky Peugeot (- 14,5 %), Citroën (- 16,6 percenta) a Renault (- 15,2 percenta). Všetky tri sú na tom na Slovensku podobne.
Najviac medziročne klesol na Slovensku predaj Mitsubishi, čo je značka, ktorá chcela najprv európsky trh opustiť, potom si to rozmyslela, no aktuálne v EÚ nemá prakticky čo predávať a Slovensko nie je výnimkou. Zaujímavé je, že aj keď sa hovorí o veľkej kríze európskych automobiliek, tak tri, ktoré na Slovensku medziročne klesli najviac, sú japonské – už zmienené Mitsubishi, ktoré dopĺňajú Subaru a Suzuki.
10 značiek, ktorých predaj na Slovensku v roku 2022 klesol najviac
(do tabuľky sme zaradili len značky s ročným predajom nad 100 kusov)
Značka | Predaj 2022 (ks) | Predaj 2021 | Rozdiel |
---|---|---|---|
MITSUBISHI | 116 | 431 | –73,09% |
SUBARU | 211 | 329 | –35,87% |
SUZUKI | 1 577 | 2 223 | –29,06% |
CITROEN | 2 220 | 2 860 | –22,38% |
MINI | 110 | 136 | –19,12% |
PEUGEOT | 3 359 | 3 955 | –15,07% |
RENAULT | 1 747 | 1 981 | –11,81% |
ŠKODA | 13 850 | 15 359 | –9,82% |
OPEL | 2 255 | 2 402 | –6,12% |
BMW | 2 244 | 2 329 | –3,65% |
Dáta: ZAP SR