Pred niekoľkými dňami sme písali, že najznámejší slovenský automobilový dizajnér Jozef Kabaň dostal k päťdesiatke od svojho zamestnávateľa, ktorým je Volkswagen, veľmi nepríjemný darček – vyhadzov z pozície šéfdizajnéra. Vtedy to ešte automobilka nekomentovala, len podľa informácií insiderov mal Kabaň prejsť na inú, bližšie nešpecifikovanú pozíciu v rámci koncernu Volkswagen. Vo funkcii šéfdizajnéra Volkswagenu ho nahradí Andreas Mindt.
Ten začal pracovať vo Volkswagene v roku 1996 po absolvovaní Pforzheim University School of Design. Okrem iného pracoval na dizajne prvej generácie modelu Tiguan a na dizajne exteriéru Golfu 7. V rokoch 2014 až 2021 stál v čele prestavby vonkajšieho dizajnu Audi od Audi A1 až po Audi e-tron GT a od Audi Q3 až po Audi Q8. Od roku 2021 mal ako riaditeľ Bentley Design za úlohu definovať nový dizajnový jazyk Bentley, ktorý bol predstavený minulé leto s modelom Bentley Batur.
A čo bude s Kabaňom? Ten bude zastávať novú a bližšie nešpecifikovanú funkciu kreatívneho riaditeľa koncernu pre „nové projekty mobility“. V praxi to znamená, že sa nebude podieľať na vývoji žiadneho konkrétneho auta, smerujúceho do výroby, ale na futuristických budúcich konceptoch.
Čítajte viac Všetko najlepšie! Najznámejší slovenský dizajnér Jozef Kabaň oslavuje päťdesiatkuK zmene Kabaňovej pozície sa vyjadril Kai Grünitz, člen predstavenstva značky Volkswagen zodpovedný za technický vývoj: „Ako šéfdizajnér značky Volkswagen Jozef Kabaň ukázal, že dizajn zahŕňa viac ako len styling jednotlivých modelov. Svojím dizajnérskym slovníkom už zanechal stopu v celom našom portfóliu. Vo svojej novej úlohe kreatívneho umeleckého riaditeľa bude v budúcnosti úzko spolupracovať s Future Center v Postupime. V mene predstavenstva by som sa mu chcel poďakovať za jeho neochvejné nasadenie ako hlavného dizajnéra." Zároveň informoval oficiálne, že „človekom, ktorý bude formovať dizajnový jazyk Volkswagenu v nadchádzajúcej rozhodujúcej fáze transformácie bude Andreas Mindt“.
Čítajte viac Prezidentka ocenila najznámejšieho slovenského automobilového dizajnéraDizajnérske štúdio v Postupime nespadá pod žiadnu zo značiek skupiny. Je kreatívnym centrom, ktoré má svojimi nápadmi a víziami inšpirovať celý koncern Volkswagen Jeho tvorba nemá priamu väzbu na konkrétne značky a ich modely, čiže nepodieľa sa ani na konceptoch produkčných áut blízkej budúcnosti a ani na faceliftoch tých existujúcich. Je skôr miestom na hľadanie nových talentov v oblasti dizajnu, alebo odkladanie „dizajnérov“, ktorí už pre koncern nie sú perspektívni.
Jozef Kabaň, ktorý má za sebou návrhy áut ako Bugatti Veyron, Aud Q5, VW Lupo a niekoľko škodoviek, vrátane Octavie, Superbu a Kodiaqu zrejme vo svojej novej, de facto formálnej, funkcii, znamenajúcej veľký kariérny pokles, zrejme dlho nevydrží.
Jozef Kabaň – kariéra
Jozef Kabaň sa narodil 4. januára 1973 v Námestove. S koncernom Volkswagen bol zviazaný prakticky od čias štúdií, kedy získal od automobilky štipendium. Po doštudovaní pôsobil vo Volkswagene od roku 1999 ako juniorský dizajnér a potom viedol oddelenie exteriérového dizajnu v Audi.
V roku 2008 prešiel do automobilky Škoda Auto. Počas desiatich rokov sa ako šéfdizajnér značky Škoda Auto podieľal na tvorbe modelov Octavia, Fabia tretej generácie, Superb a Kodiaq. Zavŕšením jeho práce v Škode bol model Karoq, ktorý automobilka začala vyrábať v júli 2017 ako nástupcu obľúbeného modelu Yeti.
V roku 2017 prestúpil Kabaň z koncernu Volkswagen do automobilky BMW. V rámci nej kvôli vnútorným konfliktom na krátky čas prestúpil k značke Rolls-Royce. Na jeseň v roku 2019 však BMW aj Rolls-Royce definitívne opustil a po dlhej dobe sa vrátil do koncernu VW. V pozícii šéfdizajnéra Volkswagenu však vydržal len približne dva roky.