Kauza horiacich batérií Chevroletu Bolt nemá konca. Na výmenu sa čaká štyri roky

Na tento elektromobil by Chevrolet najradšej zabudol. Vo firemnej kase zaťal sekeru vo výške najmenej jednej miliardy dolárov. Ani to však neznamená koniec. Postihnuté autá totiž nevie opraviť.

26.01.2023 14:00
Chevrolet Bolt - výroba Foto:
Výroba elektrického Chevroletu Bolt bola zastavená vlani v lete. Chevrolet nemá batérie. A to ani pre vozidlá, ktoré boli postihnuté škandálom s požiarmi.
debata (3)

Chevrolet patril k priekopníkom elektromobility. Na svet priviedol jeden z prvých plug-in hybridov, liftback Volt, a v roku 2015 uzrel svetlo sveta sympatický čisto elektrický hatchback Chevrolet Bolt. Na tú dobu mal neuveriteľnú kapacitu batérií – až 60 kWh, dvakrát väčšiu ako vtedajšie BMW i3. Takže na jedno nabitie zvládol až 320 km. Z Boltu sa tak stal razom jeden z najpoužiteľnej­ších elektromobilov. Chevrolet vôbec netajil, že chce poriadne podkúriť Tesle. To sa mu ale rozhodne nepodarilo. A nielen to, pred sebou mal problémy, ktoré sú dodnes nočnou morou automobilky.

Dôvodom boli časté požiare. Situácia bola taká vážna, že automobilke neostávalo nič iné, ako vykúpiť alebo zvolať všetkých 69 000 vyrobených vozidiel a uskutočniť tú najdrahšiu opravu, akú si na elektromobile viete predstaviť. Vznietenia Boltov mali totiž na svedomí batérie dodávané spoločnosťou LG Chem. A keďže softvérové úpravy sa ukázali ako absolútne neúčinné, musel Chevrolet batérie vymeniť. Dodnes ho to stálo takmer miliardu dolárov. A to hovoríme len o Bolte, a nie jeho európskom súrodencovi Opeli Ampera-e. Aj tam General Motors rozhodol o výmene „srdca elektromobilu“. Celkovo tak zasiahol škandál až 142 000 áut.

Chevrolet Bolt - požiar Čítajte viac Horiace Bolty: LG odškodní General Motors sumou 1,9 miliardy dolárov

V tomto čase však už mala byť kauza zažehnaná, keďže na jej riešení pracoval aj hlavný vinník – dodávateľ akumulátorov. S LG Chem sa Chevrolet dohodol na kompenzácii. Proces výmeny bežal naplno od leta 2021 a zároveň došlo k zastaveniu výroby nových Boltov s tým, že neskôr bude produkcia obnovená. Lenže kauza nemá konca. A ako naznačujú nové správy, je stále v nedohľadne. Výmena totiž neprebehla na všetkých autách a tak skoro ani neprebehne. Chevrolet totiž nemá kľúčový komponent – batérie. Niektorým zákazníkom oznámil, že na dodávku nového akumulátora budú čakať štyri roky. To je ukrutne dlhý čas.

Nejde o ojedinelé prípady, pretože ako uviedol americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA, Chevrolet doteraz vymenil len 62 % chybných akumulátorov vo vozidlách vyrobených v rokoch 2017 až 2019. Pri ročníkoch 2020 a 2021 došlo k výmene len v 2,6 percenta prípadov. Výmena všetkých batérií dá teda automobilke ešte poriadne zabrať. A bude ešte drahšia. Nie je tajomstvom, že cena li-ion batérií vlani po prvý raz vzrástla. Môže za to rast dopytu po vzácnych surovinách, ktoré sú pre výrobu batérií nevyhnutné. K slovu tak môže prísť aj výkup, pretože čakanie na opravu štyri roky nemusí byť zo strany zákazníkov akceptované.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #Chevrolet Bolt EV #horiaci elektromobil #nebezpečné batérie
Články podľa značiek