Kolaps Britishvoltu je katastrofou pre britský autopriemysel

Britský startup Britishvolt vyhlásil minulý týždeň bankrot. Znamená to, že ťažko skúšaný britský autopriemysel dostal ďalšiu ranu. Výrobcovia áut sa možno presťahujú do regiónov, kde bude dostatok batérií.

27.01.2023 12:00
Britishvolt - výrobný závod na batérie v Británii Foto:
Veľké plány na batériovú gigafactory v severnom Anglicku ostali len na papieri. Podnik Britishvolt skrachoval, skôr ako stihol vyrobiť prvý akumulátor.
debata (16)

Projekt obrovskej fabriky na výrobu batérií v severnom Anglicku s investíciou vo výške 3,8 miliardy libier, mal byť zárukou toho, že tamojší výrobcovia áut nepremiestnia po brexite produkciu do iných krajín. Britishvolt mal tiež zabezpečiť približne 3 000 pracovných miest. Plány boli naozaj gigantické. Prispieť mal súkromný sektor aj britská vláda. Lenže už dávnejšie sa šuškalo, že Britishvolt má problémy. Vlani oznámil, že spustenie výroby v Cambios posúva z konca roka 2023 až na rok 2025. Ako dôvod spoločnosť uviedla rastúce úrokové sadzby, inflačné tlaky a stúpajúce náklady na energie.

Britishvoltu sa tiež paradoxne nepodarilo získať záväzné zákazky od výrobcov áut. Podpísal len dohody s relatívne malými automobilkami Lotus a Aston Martin. Naopak, Mini pod krídlami BMW presunulo výrobu elektrického Mini SE do Číny, Bentley batérie pre svoje modely do Británie dováža a Jaguar Land Rover pohrozil, že výrobu v Británii ukončí. Výsledok? Britishvolt vyhlásil minulý týždeň v utorok bankrot. Nepodarilo sa mu prekonať ani len fázu vývoja prototypov. To je pre britský automobilový priemysel skutočná rana, pretože dostatočná kapacita výroby batérií za prielivom La Manche je podmienkou pre rozvoj tamojšieho autopriemyselu.

Britishvolt - výrobný závod na batérie v Británii Čítajte viac Kúpi slovenský startup britskú gigafabriku na batérie?

„Nazval by som to katastrofou pre automobilový priemysel v Spojenom kráľovstve,“ povedal pre BBC Andy Palmer, bývalý generálny riaditeľ Aston Martin. „Britská výroba automobilov sa nakoniec presunie tam, kde sú továrne na batérie, čo bude v strednej Európe,“ dodal. Pritom už teraz výrobcovia v Británii ťahajú za kratší koniec. Vlani zišlo z ich montážnych liniek len 786 000 áut, mimochodom menej ako na Slovensku, čo predstavuje najhorší výsledok za posledných 30 rokov. Británia by potrebovala minimálne štyri veľké závody na akumulátory, aby zabezpečila budúcnosť automobiliek na svojom území.

V súčasnosti má len jeden malý závod Nissan s kapacitou 1,9 GWh v Sunderlande na severovýchode Anglicka a na rovnakom mieste stavia druhý závod s kapacitou 9 GWh s čínskym partnerom Envision AESC, ktorý by sa mohol neskôr rozšíriť na 25 GWh. Táto investícia v hodnote jednej miliardy libier by mala zabezpečiť dostatok akumulátorov na výrobu 100 000 elektric­kých crossoverov ročne. To je však stále len kvapka v mori proti tomu, čo Británia potrebuje, aby bol vlastný autopriemysel v dobrej kondícii. „Nevzdávame sa automobilového priemyslu,“ povedal v stredu britský minister pre klímu Graham Stuart v Dolnej snemovni. „Naopak, naša ambícia rozšíriť odvetvie elektrických áut je väčšia ako kedykoľvek predtým.“

northvolt Čítajte viac Megafabriku na baterky Nemcom možno 'ukradnú' Američania

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #Britishvolt
Články podľa značiek