Neexistujú štatistiky, ktoré by potvrdzovali, že elektromobily horia na cestách častejšie ako klasické autá so spaľovacími motormi. Čo je však isté, horia inak – dlhšie, oveľa intenzívnejšie a s oveľa väčším množstvom toxických látok. To si vyžaduje špecifické postupy hasenia, napríklad ponorenie celého elektromobilu do kontajneru z vodou, a to na dlhý čas, pretože, požiar sa môže obnoviť aj po 24 hodinách. Jednoducho, pre hasičov sú elektrické autá pohroma. Zvlášť ak dôjde k vznieteniu v parkovacích domoch alebo podzemných garážach, kde k nim nemajú potrebný prístup. Následky takého intenzívneho požiaru bývajú často dramatické a spojené s veľkými materiálnymi škodami.
Čítajte viac Zlý sen: Na lodi Felicity Ace zhorelo aj 85 Lamborghini a 189 BentleyovNiektoré mestá v Nemecku už preto obmedzujú parkovanie elektromobilov na takýchto miestach. A báť sa ich začínajú aj niektoré prepravné spoločnosti. Prečo? Spomeňme vlaňajší požiar obrej lode Felicity Ace, ktorá prepravovala tisíce nových áut do USA, na ktorej vypukol obrovský požiar. Nie je zrejmé, či požiar vyvolalo samovznietenie elektromobilu, no je isté, že práve elektromobily spôsobili takú intenzitu horenia, že došlo nielen k zničeniu všetkých áut, ale aj k narušeniu štruktúry samotnej lode. Keď mali záchranári pocit, že to najhoršie má Felicity Ace za sebou, pri pokuse o odtiahnutie stratila stabilitu a potopila sa približne 350 kilometrov od pobrežia portugalských Azorských ostrovov. Dnes leží asi tri kilometre pod hladinou mora.
Čítajte viac S Felicity Ace sa potopili skutočné poklady. Aj desiatky Porsche z BratislavyPrepravné spoločnosti sú tak dnes konfrontované s otázkou, či elektromobily prepravovať, alebo nie? A reagujú rôzne. Je to totiž obrovská dilema. Automobilky sú ich veľkí klienti a v budúcnosti vlastne nič iné ani vyrábať neplánujú. Podiel elektromobilov bude tak na palubách lodí len a len stúpať. Nedávno napríklad nórska spoločnosť Havila Voyages, ktorá prevádzkuje flotilu výletných lodí, zakázala vjazd hybridných, elektrických a vodíkových áut na palubu. Tam to až taký veľký problém nie je, pretože jej príjmy pochádzajú z iných zdrojov. Teraz sa však ozvala iná nórska spoločnosť. A tá už patrí medzi vskutku veľkých hráčov na scéne námornej prepravy áut. Höegh Autoliners totiž prevádzkuje 50 veľkých lodí a pracuje napríklad pre koncerny Volkswagen a BMW.
Čítajte viac Koniec nádejam: Felicity Ace so 4 000 luxusnými autami išla ku dnuPodľa Automobilwoche prepravu elektromobilov síce nezakázala, ale obmedzila. Toto obmedzenie sa týka zatiaľ len ojazdených áut. „Jedným z našich opatrení je, že neprevážame žiadne ojazdené elektromobily, pretože kvôli potenciálnym poruchám batérie predstavujú vyššie riziko požiaru ako nové plne elektrické vozidlá,“ povedal pre Automobilwoche Sebjorn Dahl za Höegh Autoliners. Na otázku, či pri prevážaní nových elektrických áut nevzniká obdobné riziko, Dahl odpovedá: „Na našich lodiach sú sofistikované hlásiče dymu a požiaru a naša posádka je špeciálne vycvičená, aby detegovala a uhasila prípadný požiar rýchlosťou blesku.“
Čítajte viac Ako Bentley zvládol požiar lode Felicity Ace: Pomohli mu bizarné okolnostiZatiaľ ide teda o pomerne „bezzubé“ riešenie, no niekoľko ďalších veľkých požiarov môže situáciu elektromobilov skomplikovať. A spolu s tým ohrozí aj samotných prepravcov životne závislých od zákaziek automobiliek. Možno bude neskôr nutné prepravovať batériové autá na špeciálne upravených lodiach. To si zas vyžiada dodatočné náklady na prepravcov, ktorí ich premietnu do ceny za prepravu. A to sa môže odraziť opäť na cene elektromobilov.